FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Bonifraterska.
Bonifraterska
Muranów, Nowe Miasto
Śródmieście
Ulica Bonifraterska
ul. Bonifraterska
Okres powstania: początek XVIII wieku
Długość: 1 100 m
Zakres numerów: 1-16

Ulica Bonifraterska – długa na około 1 100 metrów ulica w Śródmieściu, leżąca pomiędzy Muranowem a Nowym Miastem. Zaczyna się na placu Krasińskich, a kończy skrzyżowaniem ze Słomińskiego. Odbywa się nią ruch autobusowy, na odcinku od Międzyparkowej do Muranowskiej biegnie pas dla rowerzystów.

Nazwa ulicy pochodzi od znajdującego się przy niej Kościoła Bonifratrów pw. św. Jana Bożego i św. Andrzeja Apostoła.

HistoriaEdytuj

Swoją współczesną nazwę ulica dostała około roku 1770, wcześniej nazywano ją Paryszewską lub Paryszewszczyzną. W okresie międzywojennym Bonifraterska miała być jedną z ważniejszych ulic Śródmieścia i jego głównym połączeniem z Żoliborzem. W tym celu w 1935 roku rozpoczęto budowę wiaduktu nad Dworcem Gdańskim, który oddano do użytku w 1938 roku. Jednocześnie trwała przebudowa północnej części Bonifraterskiej, która w latach 40. miała stać się jedną z nowocześniejszych arterii miasta. W 1938 przebito też tunel przez dawną barokową oficynę Pałacu Krasińskich. Podczas II wojny światowej, od 17 stycznia 1941 do 1945 nazwa ulicy była zmieniona Klosterstrasse (Klasztorna). Wiadukt, zniszczony, został po niej odbudowany w ciągu ulicy Nowotki. W latach 1946-1947 ulica nazywała się Stefana Starzyńskiego.

Ulica zaczyna swój bieg na placu Krasińskich, przy skrzyżowaniu ze Świętojerską, po czym biegnie w kierunku północnym mijając po drodze Franciszkańską, Sapieżyńską, Muranowską, Konwiktorską i Międzyparkową, kończąc się na skrzyżowaniu ze Słomińskiego. Ostatni odcinek (Międzyparkowa-Słomińskiego) jest jednak nieprzejezdny z powodu osunięć ziemi z pobliskiego Fortu Traugutta, które zagrażały ulicy. Ten odcinek ma zostać przebudowany, jednak nie udało się dotychczas dojść do porozumienia, jak ta inwestycja ma zostać zrealizowana. Eksperci proponują również, aby wzdłuż ul. Bonifraterskiej powstała linia tramwajowa, stanowiąca część trasy wzdłuż Traktu Królewskiego.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Przy Bonifraterskiej mieszczą się następujące obiekty:

Linki zewnętrzneEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię