FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy współczesnej ulicy na Bielanach. Zobacz też: Ulica Bogusławskiego na Bemowie i Ulica Bogusławskiego na Pradze Południe oraz Zespół przystankowy Bogusławskiego.
Wojciecha Bogusławskiego
Chomiczówka
Bielany
Boguslawskiego
Ulica Bogusławskiego
Okres powstania: 1975 rok
Długość: 675 m
Zakres numerów: 2–26

Ulica Wojciecha Bogusławskiego – ulica o kształcie łukowym licząca ponad 675 m długości, położona na warszawskich Bielanach. Rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicą Rodziny Połanieckich, a następnie biegnąc na północ, krzyżuje się z ulicami Maszewską oraz Esej i wpada w ulicę Josepha Conrada.

Współczesna ul. Bogusławskiego powstała w latach 70. XX wieku wraz z zabudową Chomiczówki, a swoją obecną nazwę uzyskała w 1975 roku – wcześniej istniały już jednak dwie ulice o tej nazwie. Pierwsza ul. Bogusławskiego istniała w okresie międzywojennym, w rejonie ul. Kickiego, jednak uległa likwidacji w związku z zabudową okolicy według nowych planów urbanistycznych. Druga ul. Bogusławskiego istniała w rejonie Chrzanowa i Jelonek w latach 50. i 60. XX wieku, jednak zniknęła z map w 1961 roku. Otoczenie ulicy zostało zabudowane blokami mieszkalnymi.

Współcześnie przestrzeń wzdłuż ulicy wypełniana jest nowymi budynkami, w 2003 roku powstał budynek nr 18, w 2009 roku osiedle Przylądek Bielany (nr 19), zaś w latach 20122014 powstał budynek La Cascade (nr 17).

Patron ulicy, Wojciech Bogusławski, był XVIII-wiecznym aktorem, dramatopisarzem, niekiedy nazywany jest „ojcem polskiej sceny teatralnej”. W latach 17831814 dyrektor Teatru Narodowego; zorganizował pierwszy stały zespół zawodowych aktorów polskich. Jest autorem wielu przekładów teatralnych, sam napisał około 80 sztuk.

W sieci Wikii

Losuj Wikię