FANDOM

Belwederska
Sielce, Ujazdów
Mokotów, Śródmieście
Belwederska 3
ul. Belwederska (rejon ul. Nabielaka)
Okres powstania: XVII wiek
Długość: 1 500 m
Zakres numerów: 1-56

Ulica Belwederska (dawniej także Aleja Belwederska) – ulica położona w Śródmieściu i na Mokotowie, która biegnie od Chełmskiej do Bagateli. Jest częścią Traktu Królewskiego. Nazwa ulicy poświadczona jest już w XVIII wieku i bierze się od nazwy położonego w pobliżu pałacu Belweder.

HistoriaEdytuj

Morskie Oko 2

Park Morskie Oko i Staw Promenada

Ambasada Federacji Rosyjskiej

Ambasada Federacji Rosyjskiej

Ulica powstała mniej więcej w XVII wieku, wcześniej istniał tutaj kościół św. Anny, a od 1659 roku towarzyszył mu pałac wybudowany dla Krzysztofa Zygmunta Paca, któremu obecny wygląd nadał w wyniku przebudowy w latach 18181822 Jakub Kubicki. W 1770 roku cały obszar znalazł się poza okopami, a obok nich powstały rogatki belwederskie, natomiast w dolnym biegu ulicy około 1830 roku wzniesione zostały cegielnie Wawrzyńca Mikulskiego. Sąsiadowały one z terenami należącymi do pałacyku Lubomirskiej, gdzie znajdował się m.in. tzw. domek holenderski, a na których w XIX wieku założony został Park Promenada. W 1892 roku rozpoczęła kursowanie kolej wilanowska, która wzdłuż Belwederskiej dojeżdżała do Wilanowa i dalej na południe. W 1908 roku do Warszawy przyłączono obszar sięgający po ulicę Promenada, a w 1916 roku pozostałą część ulicy Belwederskiej.

Ulica zaczęła zabudowywać się dopiero na początku XX wieku, a w latach 30. XX wieku pojawił się szereg nowoczesnych kamienic, w tym zespół bloków osiedla ZUS. Ulica była też wtedy popularna wśród automobilistów, wobec czego powstało tu wiele garaży, stacji benzynowych i stacji obsługi. W 1939 roku ulica biegła od skrzyżowania z Dolną, Chełmską i Sobieskiego, po czym krzyżowała się z Turecką, Piaseczyńską, Nabielaka, Promenadą, Sułkowicką, Grottgera, Zajączkowską, Podchorążych, planowaną Spacerową, Lądową, Zawrotną, Sulkiewicza, Krętą i Parkową, by kończyć się u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi i Bagatelą. Podczas okupacji nosiła nazwę Sonnenstrasse. Zabudowania generalnie nie zostały zniszczone podczas II wojny światowej. Już po wojnie, w latach 50. XX wieku zlikwidowano odcinek kolejki wilanowskiej biegnący wzdłuż Belwederskiej, zniknęło też kilka zachowanych zabytkowych budynków, między innymi Domek Holenderski, willa Sanatorium Paralityków czy willa Władysława Sikorskiego. W latach 70. XX wieku ulica została przebudowana.

16 maja 1998 roku na zjeździe ulicy Belwederskiej doszło do wypadku autobusu Ikarus 435 linii 195, zginęła jedna osoba. W przyszłości wzdłuż ulicy ma powstać linia tramwajowa, która pobiegnie od ul. Puławskiej do Miasteczka Wilanów – przetargi zapowiadane są na 2017 rok.

Przebieg i otoczenieEdytuj

Belwederska

Ulica Belwederska (rejon ul. Spacerowej) – 2007

Belwederska 2

Ulica Belwederska
(rejon ul. Nabielaka)

Ulica Belwederska rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Chełmską, Sobieskiego i Dolną, po czym kieruje się na północ przecinając kolejno: Turecką, Piaseczyńską, Promenadę, Nabielaka, Sułkowicką, Grottgera, Gagarina, Spacerową, Lądową, Parkową i Klonową, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Bagatelą i Alejami Ujazdowskimi. Wzdłuż całej długości ulicy biegnie ścieżka rowerowe, a na odcinku między Klonową a Spacerową ma jeden z największych spadków w mieście.

Belwederska (nr 18)

Czerwona Willa (nr 18)

5 Warszawa 083

Belweder (nr 54/56)

Przy ulicy Belwederskiej znajdują się następujące obiekty:

Na rogu Belwederskiej z ulicą Promenada znajduje się ponadto kamień upamiętniający Redutę Magnet, która znajdowała się podczas powstania warszawskiego na terenie zakładów Bruhn-Werke między Belwederską a Nabielaka. Żołnierze z kompanii O-2 pułku "Baszta" bronili tego obiektu od 17 sierpnia do 22 września 1944 roku.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię