FANDOM

Arbuzowa
Stary Służew, Stegny
Ursynów, Mokotów
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 1750 m
Zakres numerów: 10-116

52° 10.171' N 21° 3.278' E

Ulica Arbuzowa – ulica na Ursynowie i Mokotowie, która przebiega od ul. Nowoursynowskiej pod al. Wilanowską. Jej nazwa może nawiązywać do przeszłości okolic, gdy uprawiono na nich warzywa i owoce[1]: znajduje to zastosowanie w nazewnictwie pobliskich dróg, które przecina oraz takich jak Cebulowa, Imbirowa czy Kukurydzy.

Ulica jest już widoczna na planach z lat 60. XX wieku[2], na odcinku od skrzyżowania z ul. Przy Grobli na wschód biegnie obok Potoku Służewieckiego. Rozpoczyna się na zachodzie skrzyżowaniem z ul. Nowoursynowską i przecina ulice Anyżkową, Renety, Rzodkiewki, Patkowskiego, Steinhausa, Melonową, Kuratowskiego, Pigwy, Mieczykową, Paprotki, Winogronową i Zdrową.

Jerzy Kasprzycki, autor wielu książek o tematyce warszawskiej, twierdzi, że nazwa jest uzasadniona:

Quote-alpha
Pod koniec lata i wczesną jesienią jest to naprawdę ulica Arbuzowa. Mieni się rzeczywiście wszystkimi kolorami dojrzałych arbuzów z zewnątrz i od środka, przemieszanymi z całą paletą innych owoców i warzyw, wysypujących się co roku szczególnie obficie wzdłuż mokotowskiej skarpy między Służewem i Ursynowem.[3]

Przez długi czas ulica była przejezdna na całym odcinku i była alternatywą dojazdową dla zakorkowanej w godzinach szczytu Doliny Służewieckiej. W grudniu 2014 roku deweloper zamknął jednak odcinek drogi przy al. Wilanowskiej[4]. Była to jego prywatna posiadłość, a kierowcy by dostać się do al. Wilanowskiej przejeżdżali przez ścieżkę rowerową i chodnik. Obecnie brakujący odcinek ma wybudować dzielnica Mokotów po konsultacjach z drogowcami[5].

Przypisy Edytuj

  1. Owocowe ulice przy Arbuzowej: Awokado, Pigwy, Mango. Gazeta Stołeczna, 23 czerwca 2010, dostęp: 14 lutego 2016
  2. Plan Warszawy z 1963 roku. Trasbus, dostęp: 14 lutego 2016
  3. Jerzy Kasprzycki: Mokotów i Ochota, Warszawa 1999
  4. Koniec skrótu Arbuzową. Deweloper zamyka przejazd. TVN Warszawa, 2 grudnia 2014, dostęp: 14 lutego 2016
  5. Kiedy wróci przejazd ulicą Arbuzową? Mieszkańcy chcą mieć skrót. Gazeta Stołeczna, 16 czerwca 2015, dostęp: 14 lutego 2016