FANDOM

Władysława Andersa
Muranów
Śródmieście
Andersa 1
ul. Andersa
Okres powstania: 1946-1947
Długość: 1800 m
Zakres numerów: 1-35

52° 15.118' N 20° 59.886' E

Ulica gen. Władysława Andersa (w latach 1948-1990 Marcelego Nowotki) przebiegająca przez Muranów, to jedna z głównych dróg ciągu północ-południe w Śródmieściu, łącząca je z Żoliborzem. Jej długość wynosi około 1,8 kilometra, biegnie od placu Bankowego do Mickiewicza. Pod ulicą przebiega I linia metra.

HistoriaEdytuj

Ulica Andersa (wówczas Marcelego Nowotki) została wytyczona w latach 1946-1947 przez ruiny Muranowa w celu zastąpienia dawnych Nalewek, jednak zupełnie innym śladem – nowa ulica ominęła np. Arsenał z lewej strony, inaczej niż Nalewki. Takie wytyczenie nowego ciągu komunikacyjnego całkowicie zatarło dawny układ ulic dzielnicy: zanikły takie ulice jak Przejazd, Nalewki czy plac Muranowski. W jej ciąg włączono też wiadukt wybudowany przed wojną dla ul. Bonifraterskiej. W latach 50. XX wieku ulica została zabudowana socrealistycznymi blokami wg projektu Stanisława Brukalskiego oraz Barbary Andrzejewskiej, z zabytkowej substancji pozostał tylko dawny Pałac Mostowskich oraz fontanna z 1866 roku przed Kinem Muranów, przeniesiona z placu Bankowego. Ulica planowana była jako dwujezdniowa, drugiego pasa jednak nie zrealizowano.

W 2008 roku brakująca jezdnia wreszcie miała zostać zrealizowana, gdyż równocześnie planowana była budowa brakującej stacji metra Muranów oraz przebudowa wiaduktów nad dworcem Gdańskim, których stan wymagał natychmiastowego remontu. Naraz wybudowana zostałaby druga jezdnia ulicy Andersa. Inwestycja jednak nie została nawet rozpoczęta, gdyż zrezygnowano z budowy stacji na rzecz centralnego odcinka II linii metra oraz z remontu wiaduktu na rzecz przebudowy wiaduktu na Powązkowskiej.

PatronEdytuj

Patronem ulicy jest generał Władysław Anders, dowódca polskich sił zbrojnych na Wschodzie podczas II wojny światowej, dowódca polskich jednostek podczas bitwy o Monte Cassino, Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych w latach 1944-1945. Jego patronat jest powodem, dla którego w bliskim sąsiedztwie ulicy ustawiono Pomnik Bitwy o Monte Cassino. Wcześniej ulicy patronował Marceli Nowotko, działacz komunistyczny, pierwszy przywódca Polskiej Partii Robotniczej. Co ciekawe patronował on w latach 1948-1961 także fragmentowi Marszałkowskiej między pl. Bankowym a Królewską.

PrzebiegEdytuj

Andersa (blok nr 6)

Socrealistyczny blok nr 6

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z placem Bankowym oraz aleją "Solidarności", po czym kieruje się na północ. Przebieg ulicy oraz skrzyżowań wygląda następująco:

Dalej na północ od wiaduktu dalszym ciągiem ulicy Andersa jest ul. Adama Mickiewicza.

ObiektyEdytuj

Andersa (fontanna)

Fontanna przed Kinem Muranów

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię