FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy 17 Stycznia.
17 Stycznia
Okęcie, Raków
Włochy
17 Stycznia (2)
ul. 17 Stycznia (rejon Żwirki i Wigury)
porównaj: 2010
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 2 500 m
Zakres numerów: 17-76

Ulica 17 Stycznia – ulica położona w rejonie Okęcia w dzielnicy Włochy, która biegnie od ul. Cybernetyki do al. Krakowskiej. Nazwa ulicy upamiętnia datę 17 stycznia 1945 roku – wkroczenie wojsk radzieckich do Warszawy, utożsamiane z wyzwoleniem miasta.

Droga biegnąca w tym miejscu mogła powstać wraz z założeniem osady Okęcie, a więc być może już w XV wieku, istniała z pewnością pod koniec XVIII wieku jako droga między Rakowem a Zbarżem, pośrodku której znalazły się zabudowania folwarku i osady Okęcie. W 1856 roku powstał tutaj dwór dla ówczesnych właścicieli, wzniesiony nad stawem Sadurka – wówczas to droga biegła od szosy krakowskiej w Rakowie (na rogu znajdowała się kuźnia) do osady Okęcie, dalej na wschód istniały co najwyżej polne dukty w kierunku Zbarża, Palucha oraz Rakowca.

Na początku XX wieku droga idąca śladem obecnej ulicy biegła od Rakowa do Służewca. Ulica została uregulowana w latach 20. i 30. XX wieku w związku z budową lotniska na Okęciu – została ona wówczas wysadzona drzewami (na odcinku RakówZbarż), zaś u zbiegu z szosą do miasta znalazł się wjazd na lotnisko wojskowe oraz pomnik Józefa Piłsudskiego. Powstały też zabudowania osiedle Funduszu Kwaterunku Wojskowego oraz nowe domy osady Okęcie w rejonie Szosy Krakowskiej, wzdłuż ulicy pociągnięto też bocznicę kolejową do lotniska, której śladem wytyczono pierwszy odcinek linii kolei radomskiej – dopiero później planowo miała ona zostać przesunięta do nowego wykopu w rejonie obecnej ul. 1 Sierpnia. Nadal funkcjonowała ścieżka w kierunku Służewca, łącząca się z późniejszą ul. Warzywniczą.

Zabudowa w otoczeniu ulicy uległa znacznym zniszczeniom w trakcie II wojny światowej, w gruzach legło większość zabudowań lotniska, dwór z zabudowaniami oraz osiedle Funduszu Kwaterunku Wojskowego, w którego miejscu w latach 1958-1961 wybudowano osiedle Lotnisko – z dawnej zabudowy pozostał jedynie odbudowany blok nr 3 przy ul. Drzewieckiego. W 1950 roku ulicą pojechały pierwsze autobusy linii 114, zaś w 1951 roku znalazła się ona w granicach Warszawy, uzyskując obecną nazwę – 17 Stycznia. W latach 90. XX wieku ulica została przebudowana na odcinku al. Krakowskaul. Żwirki i Wigury.

17 Stycznia (przebudowa)

Przebudowa ul. 17 Stycznia (2010)

W latach 2009-2011 ulica została przebudowana na odcinku Żwirki i WiguryWirażowa oraz przedłużona wiaduktem w kierunku ul. Cybernetyki – pierwsza nitka ulicy i wiaduktu została oddana do użytku 10 lutego 2011 roku, druga, opóźniona z powodu trudności z przejęciem części działek pod budowę, miała zostać otwarta we wrześniu, ale udało się to dopiero 17 listopada 2011 roku (więcej na stronie SISKOM). Obecna nazwa w wielu środowiskach uważana jest za "komunistyczną", odwołującą się do "wyzwolenia" miasta przez wojska radzieckie, w 2011 roku zaproponowano zmianę nazwę na Ronalda Reagana, a w 2015 roku na Dywizji Syberyjskiej, jednak żadna z tych zmian nie weszła w życie. W planach jest też przedłużenie ul. 17 Stycznia w kierunku ul. Łopuszańskiej.

17 Stycznia

Ulica 17 Stycznia (rejon skweru Bazy Lotniczej "Łużyce") – porównaj: 2008

17 Stycznia (nr 32)

Hotel Gromada Lotnisko (nr 32)

Ulica rozpoczyna swój bieg na wiadukcie nad linią kolei radomskiej jako przedłużenie ul. Cybernetyki, następnie biegnie na zachód, krzyżując się kolejno z ulicami: Wirażową (jako rondo Tarnowskiej), Bogucicką, Żwirki i Wigury, Szybowcową, Zarankiewicza, Radarową, Sekundową, Skrzydlatą oraz Sabały, by zakończyć się na skrzyżowaniu z al. Krakowską. Wzdłuż ulicy na całej jej długości biegnie ścieżka rowerowa.

Przy ul. 17 Stycznia znajdują się następujące obiekty:

Luzyce

Skwer Bazy Lotniczej Łużyce

Zachowało się także kilka przedwojennych budynków, które obecnie znajdują się pod numerami: nr 52, nr 54, nr 58, nr 59 i nr 60. Ciekawostką jest fakt, że numeracja ulicy rozpoczyna się dopiero od nr 17 – może to wynikać z faktu, że dawniej istniała ścieżka na osi ulicy w kierunku d. ul. Warzywniczej na Służewcu, której być może przypisano najniższe numery.

Nazwa "17 Stycznia" obowiązywała też przejściowo tuż po wojnie dla al. Szucha, a potem także dla ul. Przyczółkowej w Wilanowie oraz ul. Dźwiękowej na Ludwinowie.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię