FANDOM

Żołnierzy Wyklętych
Bemowo-Lotnisko
Bemowo
Żołnierzy Wyklętych
ul. Żołnierzy Wyklętych przy ul. Korfantego
Okres powstania: lata 80. XX wieku
Długość: 750 m
Zakres numerów: 15

52° 15.698' N 20° 55.059' E

Ulica Żołnierzy Wyklętych – ulica na Bemowie-Lotnisku o długości 750 metrów, biegnąca od Pirenejskiej do Piastów Śląskich. Do 28 kwietnia 2009 roku stanowiła fragment ulicy Wrocławskiej.

Ulica powstała na terenie dawnego lotniska wojskowego "Babice" w latach 80. XX wieku, wraz z całym osiedlem Nowe Bemowo (Bemowo-Lotnisko) i początkowo stanowiła fragment ulicy Wrocławskiej. Jej otoczenie zabudowano na przełomie lat 80. i lat 90. XX wieku. Nazwę dziewięćsetmetrowego na "Żołnierzy Wyklętych" zmieniono uchwałą Rady m.st. Warszawy nr LIV/1628/2009 z dnia 28 kwietnia 2009 roku[1]. Oznakowanie wymieniono na przełomie lipca i sierpnia. Nadanie tej nazwy spotkało się z licznymi protestami[2][3], nie tylko w związku z koniecznością kosztownej wymiany dokumentów, lecz także przedmiotowości nazwy. Mieszkańcy bloków nr 25 i nr 27 zapowiedzieli walkę o zmianę tej uchwały i przywrócenie dawnej nazwy.[3] Ponadto jedyny blok mieszkalny przy ulicy jest zamieszkany głównie przez wojskowych, a nowa nazwa może być dla nich dwuznaczna, w drugim budynku mieści się także siedziba bemowskiego SLD.[3] Mieszkańcy ulicy domagają się przywrócenia dawnej nazwy ulicy[4], na co przystali radni i 26 listopada zdecydowali o skróceniu ulicy Żołnierzy Wyklętych do ul. Zachodzącego Słońca na rzecz dawnej ul. Wrocławskiej.[5][6] Ulica jeszcze raz zmieniła swoją długość po decyzji Rady Miasta z 21 października, kiedy to ulicę wydłużono do Pirenejskiej[7]. W 2012 roku na rogu ul. Pirenejskiej odsłonięto kamień upamiętniający żołnierzy wyklętych.

Patronem ulicy są Żołnierze Wyklęci, walczący w podziemiu antykomunistycznym i niepodległościowym w latach 1944-1963, związani wcześniej najczęściej z Armią Krajową. Ostatnim "żołnierzem wyklętym" był Józef Franczak "Lalek", zastrzelony w Piaskach w woj. lubelskim 21 października 1963 roku.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Pirenejską, Millera i Wrocławską, po czym kieruje się na północ przecinając ulice Zachodzącego Słońca, Morcinka, Korfantego, Rodła, Kawy, Miarki, Korfantego, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Piastów Śląskich. Na całej długości ulicy biegnie ścieżka rowerowa. Ponadto w latach 2013-2014 roku na rogu ul. Zachodzącego Słońca powstanie nowa szkoła (obecnie w budowie)[8].

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Uchwała nr LIV/1628/2009, bip.warszawa.pl, 28.04.2009
  2. Ulica Żołnierzy Wyklętych? Horror i dziwadło, gazeta.pl, 04.05.2009
  3. 3,0 3,1 3,2 Wyklęta uchwała rady, zw.com.pl, 20.08.2009
  4. Radna o mieszkańcach: "Mają wszystko w d...", tvnwarszawa.pl, 04.11.2009
  5. Żołnierze Wyklęci: wraca Wrocławska, tvnwarszawa.pl, 26.11.2009
  6. Uchwała nr LXVII/2115/2009, bip.warszawa.pl, 26.11.2009
  7. Uchwała nr XCIII/2720/2010, bip.warszawa.pl, 21.10.2010
  8. Nowa szkoła na Bemowie, zw.com.pl, 07.10.2012

W sieci Wikii

Losuj Wikię