FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy na Bielanach. Zobacz też: ulica Żeromskiego w Wesołej, zespół przystankowy Żeromskiego, plac Żeromskiego – dawna nazwa pl. Wilsona.
Stefana Żeromskiego
Słodowiec, Stare Bielany
Bielany
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 1 700 m
Zakres numerów: 1–82

52° 16.592' N 20° 57.095' E

Żeromskiego-w-kierunku-Marymonckiej

Żeromskiego w rejonie skrzyżowania z Marymoncką i Słowackiego

Blok-NSBM-Żeromskiego-5

Blok mieszkalny Żeromskiego 5

Ulica Stefana Żeromskiego – ulica na Bielanach. Przebiega od skrzyżowania ze Słowackiego i Marymoncką do skrzyżowania z al. Reymonta, za którym to skrzyżowaniem przechodzi w Wólczyńską.

Historia i teraźniejszośćEdytuj

Ulica powstała w XIX wieku jako droga do Gaci. Obecną nazwę otrzymała w 1928 roku. W latach 30. XX wieku planowano przebudowę okolic skrzyżowania Żeromskiego i Marymonckiej na plac Jedności. Plac pokazany jest na niektórych planach Warszawy z lat 30., ale plany jego budowy zarzucono jeszcze przed wojną. W tym też okresie na terenach przy Żeromskiego zaistniało budownictwo spółdzielcze – pod numerem 16/20 powstał 3-kondygnacyjny budynek Żydowskiego Związku Robotniczego Bund, a pod numerami 35–53 – kompleks domów szeregowych spółdzielni Zdobycz Robotnicza. Od 1 czerwca 1934 roku Żeromskiego kursowała linia autobusowa Z. Lata 50. i 60. to okres intensywnej zabudowy wzdłuż Żeromskiego, w tym okresie zbudowano większość budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej istniejących do dziś. Na przełomie lat 60. i 70., wraz z przedłużeniem Kasprowicza, zbudowano drugą jezdnię Żeromskiego na odcinku od Kasprowicza do Marymonckiej. W 2014 roku w ramach scalania serka bielańskiego zlikwidowano skrzyżowanie z ul. Kasprowicza, a odcinek dwujezdniowy przedłużono do skrzyżowania z Sacharowa, gdzie ulice te łączy zbudowane wówczas rondo Haliny Szwarc.

Patronem ulicy jest Stefan Żeromski – polski prozaik, publicysta, dramaturg okresu Młodej Polski i 20-lecia międzywojennego.

OtoczenieEdytuj

Ważniejsze obiekty mające adres Żeromskiego:

W pobliżu skrzyżowania z Marymoncką znajduje się południowe wyjście ze stacji metra Słodowiec i stacja Veturilo.

W bloku pod nr. 5 przez wiele lat, do śmieci, mieszkał Maciej Zenon Bordowicz – literat, aktor i reżyser teatralny.