FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Ćmielowska.
Ćmielowska
Tarchomin
Białołęka
Ćmielowska
ul. Ćmielowska (rejon ul. Milenijnej)
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 1 100 m
Zakres numerów: 15-15a

Ulica Ćmielowska – długa na około 1,1 kilometra ulica na Tarchominie w Białołęce. Biegnie od ulicy Milenijnej do Świderskiej. Na całym odcinku wzdłuż biegnie ścieżka rowerowa.

Tereny Tarchomina, gdzie znajduje się ulica, zostały przyłączone do Warszawy tuż po wojnie, w 1951 roku. Ulicę widać na planach z 1961 roku ([1]), a nazwa pojawia się na planie z 1962 roku ([2]), jednakże tylko na odcinku między Talarową a Świderską, połączenie z Milenijną zyskała dopiero w latach 80. XX wieku, wówczas też zaczęły budować się wzdłuż niej bloki osiedla Tarchomin, ale do dziś pozostało przy niej sporo niezagospodarowanych terenów, szczególnie w pobliżu Milenijnej. 11 grudnia 1990 ulicą zaczęły kursować pierwsze autobusy (401, 510 i H) do nowej pętli Tarchomin.

Nazwa ulicy związana jest z osobą Stanisława Jagmina, rzeźbiarza i ceramika, który mieszkał w tej okolicy oraz miał tu swój warsztat. Projektował między innymi ceramikę dla zakładów w Ćmielowie, co upamiętniono za pomocą tej nazwy. Ulica Ćmielowska do 2012 roku była jedyną ulicą w Warszawie, której nazwa rozpoczyna się literą "Ć" – wówczas jednej z pobliskich ulic nadano nazwę ul. Mieczysławy Ćwiklińskiej.

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z Milenijną, po czym kieruje się na południowy-zachód przecinając kolejno ulice Ceramiczną, Talarową, Kamińskiego, Myśliborską, Erazma z Zakroczymia i Światowida, by zakończyć się na skrzyżowaniu ze Świderską.

Przy ulicy Ćmielowskiej stoją tylko dwa bloki posiadające adres 15 i 15a. W pobliżu znajdują się także:

W sieci Wikii

Losuj Wikię