FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Ulica Twardowska.

52° 17.126' N 20° 57.254' E

Twardowska 02

Przystanek Twardowska 02

Pętla Bielany d. Twardowska 03

Pętla techniczna Bielany, dawny przystanek krańcowy Twardowska 03

Twardowska

Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole Twardowska przed 2015

Twardowska (przystanek)

Przystanek Twardowska 01 przed 2014
(wiata typu „Ł”)

Zespół przystankowy Twardowska (nr 6009, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych, zawierający również techniczną pętlę tramwajową, położony na Marymonckiej w pobliżu skrzyżowania z Twardowską.

Tuż obok przystanku znajduje się także techniczna pętla tramwajowa (nieużywana liniowo), historycznie będąca częścią dawnej pętli Bielany-AWF, uruchomionej 4 listopada 1933 roku, początkowo dla linii 15a. W 1953 roku przedłużono linię tramwajową do Młocin, jednak pętla nadal służyła za kraniec dla wielu linii, między innymi 6, 15 i 15-bis (1961). Z czasem kraniec stał się częścią obecnego zespołu, a od 1982 roku przestał być na stałe używany. Obecna nazwa zespołu obowiązuje od 15 października 1996 roku, gdy przemianowano go z Bielany Pętla.

Od 1982 roku kraniec służy jako pętla zapasowa bądź awaryjna, bywa uruchamiana w związku z pracami torowymi lub przebudowami. W ostatnich latach pętla była uruchamiana 14.0301.06 i 04.10 – 26.10.2008 (dla linii 6) oraz w latach 2009-2011 (dla linii 17). W latach 2011-2012 na stałe zawitała tu linia 6, którą jednak ostatecznie połączona z linią 5 i usunięto stąd. W 2012 roku pętla została wyremontowana, dalej ponownie służyła jako zapasowa i awaryjna, działał także przystanek w kierunku Śródmieścia. W związku z budową ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Marymonckiej oraz niewielkim wykorzystaniem przez pasażerów przystanek 01 został zlikwidowany w 2014 roku. Około 2015 roku zespół został zlikwidowany. 30 kwietnia 2016 roku nastąpiła reaktywacja zespołu poprzez uruchomienie autobusowych przystanków 01 i 02.

Krańce komunikacyjne na Bielanach:

Obecnie działające: ChomiczówkaCmentarz Północny-Brama GłównaCmentarz Północny-Brama ZachodniaFort WawrzyszewGwiaździstaMetro MłocinyMłociny-UKSWPiaskiZajezdnia Żoliborz
Niewykorzystywane: ImprowizacjiTwardowskaWólka Węglowa