FANDOM

Tunele w Warszawie – w Warszawie funkcjonuje kilkanaście różnego rodzaju tuneli kolejowych i drogowych. Zadaniem każdego z nich jest usprawnić ruch w danym rejonie, gdyż dzięki tunelom można bezkolizyjnie poprowadzić koło siebie dwa różne i często intensywnie użytkowane ciągi komunikacyjne.

Najstarszym takim warszawskim rozwiązaniem jest tunel średnicowy, którego uruchomienie miało miejsce 2 września 1933 roku, choć tunele już w połowie XIX wieku planował Adam Idźkowski.

Tunele metraEdytuj

Metro Wierzbno

Tunel metra – stacja A-8 Wierzbno

Mieszka I (nr 1, tunel południowy)

Tunel na terenie d. stacji „Targówek”

System tuneli warszawskiego metra tworzą tunele pierwszej oraz centralnego odcinka drugiej linii, połączone łącznikiem pod pl. Defilad w rejonie stacji metra Świętokrzyska. Tunel pierwszej linii metra to najdłuższy w Warszawie tunel – ma on długość 23 kilometrów i na różnych odcinkach składa się on albo z dwóch równoległych tuneli, bądź z jednego, obejmującej dwa tory w przeciwnych kierunkach. Ciekawostką jest fakt, że ten tunel ma tylko jeden wylot – jest nim stacja techniczno-postojowa Kabaty. Wynika to z tego, iż metro warszawskie z założenia jest prowadzone całkowicie pod ziemią. Aktualnie prowadzone są prace przy przedłużeniu drugiej linii metra o odcinek północno-wschodni, istnieją też zaawansowane plany przedłużenia linii w kierunku zachodnim. Istniejący odcinek drugiej linii metra ma długość 6,1 km, po ukończeniu cała druga linia będzie miała długość 14,3 km.

Tunel opuszczonyEdytuj

W latach 19511958 wybudowano też około kilometra tuneli metra głębokiego między planowaną stacją techniczno-postojową w okolicach ul. Mieszka I na Targówku i Dworcem Wileńskim. Tunel nigdy nie służył komunikacji i nie istnieją żadne plany wykorzystania go dla metra (leży na głębokości około 35 m, podczas gdy obecnie eksploatowane tunele metra leżą na głębokości nie przekraczającej 20 metrów). W trakcie budowy centrum handlowego Wileńska odcinek tunelu pod planowanym budynkiem centrum został spenetrowany przez płetwonurków, po czym ponownie zamknięty (najprawdopodobniej na zawsze).

Tunele kolejoweEdytuj

Tunel średnicowy (1)

Tunel średnicowy

Najważniejszym i obecnie najdłuższym warszawskim tunelem kolejowym jest tunel średnicowy, którym poruszają się pociągi podmiejskie oraz dalekobieżne pomiędzy ul. Żelazną a ul. Smolną. W rzeczywistości są to dwa równoległe tunele – jeden (południowy) dla ruchu podmiejskiego, drugi (północny) dla ruchu dalekobieżnego. Na ich trasie znajdują się trzy podziemne stacje kolejowe: Warszawa Śródmieście, Warszawa Śródmieście WKD oraz Warszawa Centralna. Długość tunelu właściwego (od wschodniego wlotu przy przystanku osobowym Warszawa Powiśle do stacji Warszawa Śródmieście wynosi 1175 m, całkowita długość tunelu (od wlotu do wlotu) wynosi 2310 m.

Tunel południowy zbudowano w okresie międzywojennym i został oddany do użytku 2 września 1933 roku, zaś tunel północny, którego budowa była od początku planowana, ale odsunięta w czasie, zbudowano zaraz po II wojnie światowej i oddano do użytku w czerwcu 1949 roku. W latach 70. XX wieku przykryto betonową płytą odcinek wykopu linii średnicowej między ul. Żelazną a ul. Marchlewskiego (ob. al. Jana Pawła II).

Kolejny warszawski tunel kolejowy łączy stację kolejową Warszawa Okęcie z dworcem umieszczonym pod Terminalem A lotniska na Okęciu i ma on około kilometra długości. Tunel miał być gotowy pod koniec 2011 roku, ale z powodu opóźnień budowa zakończyła się w kwietniu 2012 roku, sam tunel zaś został formalnie oddany do użytku 1 czerwca 2012 roku.

Tunele drogoweEdytuj

Najwięcej w Warszawie jest tuneli drogowych. Do najważniejszych i najbardziej znanych należą:

Inne tunele znajdują się w następujących ciągach ulic:

Planowane tuneleEdytuj

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planują wybudowanie w Warszawie kilku kolejnych tuneli. Należą do nich:

InneEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię