Fandom

Warszawikia

Trakt Królewski

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Nowy Swiat pk.jpg

Nowy Świat, widoczne wieże bazyliki św. Krzyża

Trakt Królewski – historyczny trakt wiodący dawniej ze Starego Miasta w kierunku południowym, do Łazienek Królewskich, Wilanowa, Czerska oraz Krakowa. Jego początki sięgają końca XV wieku. Dziś w jego skład wchodzą ulice Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, Belwederska i Sobieskiego. Wszystkie zabytki Traktu można zobaczyć jadąc autobusem linii 116 lub 180 (07.2015).

Ulicami Traktu Królewskiego zawsze odbywał się normalny ruch, przed II wojną światową kursowały tamtędy tramwaje, a po wojnie trolejbusy. Po II wojnie światowej zabudowę Traktu odbudowano w autentycznej bądź historyzującej formie, jednak dopiero w latach 90. XX wieku rozpoczęto przebudowę ulic traktu. Początkowo wyremontowano Nowy Świat między Świętokrzyską a Smolną, który stał się deptakiem dostępnym tylko dla autobusów i taksówek. W latach 20062008 wyremontowano Krakowskie Przedmieście, które również zamknięto, a w 2009 roku Aleje Ujazdowskie. Kolejny do przebudowy ma pójść plac Trzech Krzyży.

Na Trakcie Królewskim oraz na Starym i Nowym Mieście zastosowano oddzielne oznaczenie tablic Miejskiego Systemu Informacji – tablice informujące o adresie i nazwie ulicy są brązowe zamiast niebieskich.

Najważniejsze zabytki wzdłuż traktu:Edytuj

Linki zewnętrzne:Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię