FANDOM

Tadeusz Tołwiński (ur. 18 stycznia 1887 w Odessie, zm. 13 stycznia 1951 w Warszawie) – architekt, urbanista, historyk, teoretyk urbanistyki, profesor Politechniki Warszawskiej, autor planów regulacyjnych Warszawy z 1916 roku.

Tadeusz Tołwiński urodził się 18 stycznia 1887 roku w Odessie na terenie ówczesnej carskiej Rosji jako syn również architekta, Mikołaja Tołwińskiego. W latach 1905-1911 studiował architekturę w Karslruhe, gdzie wyspecjalizował się w urbanistyce. W 1915 roku był jednym z organizatorów Politechniki Warszawskiej, zaangażował się także w Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości, gdzie wkrótce został przewodniczącym wydziału konserwatorskiego. 1 października 1920 roku został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a 9 maja 1934 roku profesorem zwyczajnym. W 1935 roku został profesorem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, a latach 1937-1938 był dziekanem tegoż wydziału. Po II wojnie światowej, w 1947 roku, został doktorem honoris causa Politechniki.

Spośród jego dzieł poza Warszawą należy wymienić projekty miasta-ogrodu Ząbki, Podkowa Leśna i Kamienna Góra oraz plany regulacyjne Lwowa, Kalisza i Ciechocinka. Tołwiński jest również autorem trzytomowego dzieła "Urbanistyka".

Realizacje w WarszawieEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię