FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy Szymona Syrkus. Zobacz też: Helena Syrkus.
Cm Wojskowy (nagrobek Syrkusów)

Nagrobek Syrkusów na Cmentarzu Wojskowym

Szymon Syrkus (ur. 24 czerwca 1893 w Warszawie, zm. 8 czerwca 1964 w Warszawie), polski architekt, teoretyk urbanistyki, przedstawiciel awangardy, formista, mąż Heleny Syrkus.

W latach 1911-1922 studiował w Wiedniu, Grazu, Rydze, Moskwie i w Warszawie, a w 1920-1921 także malarstwo i rzeźbę na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Lata 1922-1924 Syrkus spędził w Weimarze, Berlinie i Paryżu, gdzie poznał przedstawicieli kierunków Bauhaus i De Stijl.

Wrócił do Warszawy w grudniu 1924 i rok później projektuje budynek Narodowej Służby Zdrowia na Wolskiej 18 (nieistniejący). Przyłącza się do grupy Blok, gdzie wraz z Mieczysławem Szczuką i Teresą Zarnower nakreślają teoretyczne zasady projektowania budynków, zaprezentowane w 1926 r. na Pierwszej Międzynarodowej Wystawie Architektury Nowoczesnej w Warszawie. W 1926 r. powstała grupa Praesens, której Syrkus jest współzałożycielem i głównym teoretykiem. Tego samego roku wziął ślub członkinią grupy Heleną Niemirską. Od 1928 należał do CIAM - Congrès International d'Architecture Moderne.

Podczas II wojny światowej uwięziony w Auschwitz. Od 1949 profesor Politechniki Warszawskiej.

Ważniejsze praceEdytuj

Projekty Szymona Syrkusa:

  • 1925 - budynek Narodowej służby Zdrowia w Warszawie na Wolskiej 18,
  • 1930 - (z A. Pronaszką) teatr symultaniczny,
  • 1932-1934 - teatr eksperymentalny na Żoliborzu.

Projekty małżeństwa Syrkusów:

W sieci Wikii

Losuj Wikię