FANDOM

Zug

Nagrobek Zuga na cmentarzu ewangelicko-augsburskim

Szymon Bogumił Zug (właśc. Simon Gottlieb Zug, ur. 20 listopada 1733 roku w Merseburgu, zm. 11 sierpnia 1807 roku w Warszawie) – architekt i projektant ogrodów pochodzenia saskiego działający w Polsce.

Szymon Bogumił Zug pracował od 1752 roku w Saskim Urzędzie Budowy w Dreźnie, był uczniem Jana Fryderyka Knöbla. W 1761 roku wyjechał do Włoch, na stałe w Warszawie zamieszkał w 1762 roku. Zaprojektował liczne założenia ogrodowe zarówno w Warszawie (Młociny, Powązki, Solec) jak i poza nią. Sprawował opiekę architektoniczną nad Arsenałem. W 1768 roku został nobilitowany. Zmarł w 1807 roku i został pochowany na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w Warszawie. Jego imię nosi niewielka uliczka na Starych Bielanach.

Szymon Bogumił Zug projektował także liczne obiekty klasycystyczne w całej Polsce, szczególnie w latach 70. i 80. XVIII wieku. Spośród pozawarszawskich realizacji architekta należy wymienić wolnostojące budowle w parku w Arkadii, Salę Kolumnową zamku w Łańcucie, pagody w parku w Puławach czy przebudowę urbanistyczną Kocka.

Mokotow domekmaur

Domek Mauretański

Pałac Przebendowskich (aleja Solidarności)

Pałac Przebendowskich

Pałac Szustra strona zachodnia

Pałac Szustra

Do jego warszawskich realizacji należą:

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię