Fandom

Warszawikia

Szpital Bielański

5390 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy szpitala. Zobacz też: Szpital Bielański (przystanek).
Szpital bielany.jpg

Wejście główne od ulicy Marymonckiej

Szpital Bielański to jeden z największych warszawskich szpitali, położony przy Cegłowskiej 80. Szpital pracuje przede wszystkim na rzecz mieszkańców Warszawy, a zwłaszcza Bielan i Żoliborza, którzy stanowią ok. 70% ogółu pacjentów. Pozostali pacjenci to mieszkańcy innych rejonów stolicy oraz Łomianek, Izabelina, Legionowa i Nowego Dworu Mazowieckiego. Tylko 5% pacjentów mieszka gdzie indziej. Szpital Bielański liczy obecnie 696 łóżek (w tym 35 noworodkowych). Zatrudnia ok. 1350 pracowników; personel medyczny to ok. 1180 osób, zaś obsługa gospodarcza, techniczna i administracja ok. 170 osób. W skład szpitala wchodzi również Szpitalny Oddział Ratunkowy oraz Przychodnia Przyszpitalna.

Historia Edytuj

Przychodnia bielany.jpg

Przychodnia Przyszpitalna

Szpital Bielański położony jest na skraju lasku bielańskiego, między ulicami Cegłowską i Marymoncką. Przed półwiekiem lokalizację tę wybrał i zatwierdził dr Aleksander Pacho, pierwszy po wojnie kierownik Stołecznego Wydziału Zdrowia. Budowa trwała około 10 lat. Uroczyste otwarcie szpitala nastąpiło 19 grudnia 1960 roku.

W 1982 r. przeniesiono oddział okulistyczny do Szpitala Praskiego na okres planowanego remontu. Oddział ten nie powrócił dotychczas na Bielany, a na jego miejscu powstał oddział diagnostyki endokrynologicznej. Około 2012 roku szpital miał zostać rozbudowany o nowy pawilon z salami operacyjnymi oraz lądowisko dla helikopterów, zamiast tego w 2014 roku rozbudowano częściowo pawilony F i G.

14 grudnia 1999 r. Szpitalowi Bielańskiemu nadano imię Księdza Jerzego Popiełuszki. Przy wejściu głównym wmurowana została tablica pamiątkowa z popiersiem Patrona i cytatem „niech […] lecząc ciało nie zapominają o duszy ludzkiej, która jest cząstką samego Boga”.

W ciągu 40 lat przyjęto do szpitala ponad 557 tysięcy chorych. W ostatnim 10-leciu w Przychodni Przyszpitalnej leczono prawie 1,5 miliona pacjentów, a w Konsultacyjnej Poradni Endokrynologicznej - niemal 300 tysięcy.

1 marca 2010 roku w szpitalu otwarto nową stację dializ.

Linki Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię