FANDOM

52° 20.418' N 20° 59.635' E

Szkoła Podstawowa nr 110 im. Kazimierza Jeżewskiego – szkoła podstawowa położona na Białołęce, przy ul. Bohaterów 41.

W okresie międzywojennymEdytuj

Historii szkoły przy ulicy Bohaterów należy szukać już w okresie międzywojennym. Wraz z rozwojem osiedla Białołęka Dworska w latach 30. XX wieku zaistniała potrzeba organizacji nauki dla dzieci okolicznych mieszkańców. W efekcie starań aktywnych mieszkańców osiedla powstała czterooddziałowa Szkoła Powszechna. Za budynek posłużył jej prywatny dom przy ul. Chopina (obecna ulica Majorki), który stał w miejscu obecnej Przychodni Rejonowej NFZ. Następnie rozszerzono działalność szkoły do 7 oddziałów i przeniesiono ją do dwóch oddzielnych budynków tj. do domu p. Szajdy przy obecnej ulicy Bohaterów i do domu p. Sierańskiego przy obecnej ulicy Wałuszewskiej. W 1938 roku wybudowano nowy budynek szkolny, który powstał w znacznej mierze z funduszy społecznych. Nie został on jednak w pełni wykończony (do użytku oddanych zostało 6 sal lekcyjnych), a plany dalszej rozbudowy pokrzyżował wybuch II wojny światowej.[1]

W okresie PRLEdytuj

W 1945 roku wznowiono naukę w budynku przy ul. Pocztowej, jednak w 1947 roku został on strawiony przez pożar. Następnie szkołę przeniesiono do opuszczonego budynku przy ul. Ambaras 13, który jednak nie spełniał dobrze swojej funkcji. Problemem była zarówno niewystarczająca przestrzeń wewnątrz budynku, jak i brak szatni, czy pomocy szkolnych. Z powodu nieprzystosowania obecnego budynku, w 1958 roku powstał projekt budowy nowej szkoły. W 1959 roku Zgromadzenie Sióstr Rodziny Marii - jako jednostka nadrzędna Sióstr z Białołęki Dworskiej - przekazało nieodpłatnie 1.4 ha ziemi, jako swój wkład w budowę szkoły 1000-lecia w Białołęce Dworskiej. 24 czerwca 1961 roku odbyło się uroczyste wmurowanie aktu erekcyjnego pod nową szkołę, a już we wrześniu 1962 roku pierwsi uczniowie zasiedli w ławkach w nowym gmachu. [2] 21 maja 1977 roku szkoła otrzymała imię Kazimierza Jeżewskiego, którego upamiętnia także ulica na Ursynowie.

ObecnieEdytuj

W latach 90. XX wieku Zarząd Gminy Białołęka przekazał Siostrom z Białołęki Dworskiej pieniężną rekompensatę za przekazany w roku 1959 teren pod budowę szkoły.

Przypisy Edytuj

  1. Strona szkoły SP110 - Historia szkoły - dostęp 08.02.2016
  2. Historia Białołęki i jej dzień dzisiejszy, Red. Andrzej Sołtan, 2002, str. 209-215

Linki zewnętrzneEdytuj