Fandom

Warszawikia

Staw Kozia Górka

5429 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stawu. Zobacz też: Kozia Górka (osiedle).
StawKoziaGórka.jpg

Staw Kozia Górka

Staw Kozia Górka - jezioro w formie płytkiej glinianki-bagna położone na Pradze Południe na osiedlu Kozia Górka, między ulicami Dudziarską a Łaziebną.

Staw powstał w okresie II wojny światowej i został wykopany przez jeńców radzieckich. Trudno jest ustalić pierwotne przeznaczenie tego wykopu. Faktem jest, że w pobliskiej okolicy były zlokalizowane niemieckie umocnienia i bunkry których resztki pozostały do dnia dzisiejszego. Zwłaszcza rejon ulicy Łaziebnej pochodzi z tego okresu i do dnia dzisiejszego zachowała się tam betonowa droga oraz ujęcie wody z tego okresu.

Jeziorko przez długie lata służyło jako nieformalny teren rekreacyjny dla mieszkańców pobliskiego Grochowa. Prace budowlane związane z budową lokomotywowni PKP Warszawa Olszynka Grochowska w latach 1960-74 spowodowały znaczne obniżenie wód gruntowych, co przyczyniło się do degradacji tego zbiornika wodnego i stopniowej utracie jego znaczenia jako kąpielisko. W latach 90. nastąpił znaczny rozwój porastających je glonów i całkowita degradacja środowiska wodnego. W 2015 roku z inicjatywy członków Teatru Akt teren nad stawem częściowo uporządkowano i urządzono plażę, wejście poprowadzono od strony ul. Łaziebnej.

Według jednej z miejskich legend na dnie jeziorka zatopiony jest niemiecki czołg.

W sieci Wikii

Losuj Wikię