FANDOM

Stanisław Potocki

Stanisław Kostka Potocki

Stanisław Kostka Potocki (ur. 1755r. w Lublinie; zm. 14 września 1821r. w Warszawie) - polityk, pisarz, teoretyk sztuki, architekt-amator. W 1781 odznaczony Orderem Orła Białego. Od 1782 był posłem na sejmy z województwa lubelskiego, odznaczającym się jako krasomówca. Należał do Rady Nieustającej, był jednym z pierwszych i najgorliwszych wolnomularzy polskich.

Stanisław Potocki ukończył Collegium Nobilium. Podstoli wielki koronny w latach 1781-1784. W roku 1784 wygłosił w loży pierwsze swoje pozasejmowe przemówienie, będące zarazem pierwszym jego występem literackim. W 1791 był jednym z założycieli Zgromadzenia Przyjaciół Konstytucji Rządowej. W 1792 brał udział w wojnie polsko-rosyjskiej - był generałem artylerii koronnej i komendantem korpusu kadetów. Na polu jednak wojskowym mniej szczęśliwy (klęska pod Mirem). W 1794 więziony przez władze austriackie, gdzie następnie osiadł w Wilanowie, który kupił w 1799 r. od swej teściowej Izabeli Lubomirskiej. Od 1812 wielki mistrz Wielkiego Wschodu Polskiego. W Królestwie Polskim był w latach 1815-1820 ministrem wyznań i oświecenia.

Wśród dzieł architektonicznych, w których pomagał w projektowaniu należy wymienić:

W sieci Wikii

Losuj Wikię