FANDOM

STP Kabaty (3).JPG

Budynek zarządu Metra Warszawskiego na terenie STP

Tunel STP.jpg

Wjazd do tunelu metra (2014)

Stacja techniczno-postojowa Kabaty (w skrócie STP Kabaty) to położona w południowej części osiedla Kabaty na Ursynowie stacja postojowa, techniczna i warsztatowa metra oraz główna siedziba zarządzającej nim spółki Metro Warszawskie sp. z o.o. Stacja mieści się przy ulicy Wilczy Dół 5.

Stacja została zaprojektowana w latach 70. XX wieku, a pełne funkcjonowanie rozpoczęła wraz z oddaniem do ruchu I linii metra w 1995 roku. Stacja nie została jednak wybudowana w całości ze względów oszczędnościowych, jednak w kolejnych latach prowadzono prace nad rozbudową według pierwotnych planów, zgodnie z rozwijającymi się potrzebami. W grudniu 2007 ulokowano tutaj centralną dyspozytornię, obsługującą docelowo I i II linię metra, która przeniesiono ze stacji Politechnika. W nowych, przestronnych pomieszczeniach znalazł się nowoczesny sprzęt monitorujący i komputerowy, a w sytuacjach nadzwyczajnych ulokuje się tutaj sztab kryzysowy. Koszt inwestycji wyniósł 15 mln złotych.

W grudniu 2009 roku rozpoczęła się[1] rozbudowa stacji o nową halę nr 7 dla taboru, szlifiernię, myjnię, a także o nowe pomieszczenia w dyspozytorni i elektrowozowni. Wybudowano także nowy układ torowy w tzw. głowicy zachodniej, ułatwiający manewrowanie składami. Prace zakończyły się w marcu 2011 roku[2]. Kolejna rozbudowa została przeprowadzona w 2012 roku, kiedy to rozbudowana została elektrowozownia z nową głowicą zachodnią[3]. W 2013 roku jedną z hal magazynowych przebudowano na myjnię, którą usunięto z hali głównej w celu stworzenia miejsca dla nowych wagonów[4], a w latach 2015-2016 ma powstać nowa hala postojowa (nr 6), ma to być jednokondygnacyjna hala mieszcząca czternaście składów, dyspozytornię, rozdzielnię trakcyjno-energetyczną, pomieszczenia socjalne oraz magazyn, a także nowe tory dla wagonów[5].

Stacja Techniczno-Postojowa służy za zaplecze techniczne warszawskiej (w przyszłości pierwszej) linii metra: dokonuje się tu napraw wagonów, przeglądów technicznych, mycia i czyszczenia składów. Na terenie stacji postojowej znajdują się: elektrowozownia, podstacja trakcyjno-energetyczna, nastawnia, garaże samochodowe i hala postojowa transportowych pojazdów szynowych, stacja paliw płynnych, magazyny gazów technicznych i materiałów łatwopalnych, oczyszczalnia ścieków przemysłowych, budynek administracyjny, portiernia oraz odpowiednie układy torowe i drogowe. Stacja posiada własną oczyszczalnię ścieków, więc dzięki zamkniętemu obiegowi wody żadne ścieki nie wydostają się poza teren STP. W skład Kabaty-STP wchodzi też 1,2-kilometrowy tor testowy.

Stacja postojowa-techniczna Kabaty jest połączona z linią kolejową na Radom na południe od stacji Okęcie. Połączenie ma długość około 7 kilometrów i służy do dostarczania do zajezdni metra nowych wagonów.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Metro rozbuduje bazę i otoczy ją murem, gazeta.pl, 10.12.2009
  2. Budują halę dla nowych wagonów metra, tvnwarszawa.pl, 16.05.2010
  3. Baza metra gotowa na przyjazd nowych pociągów Inspiro, gazeta.pl, 01.12.2012
  4. Metro przebuduje myjnię. "Kąpiel" będzie szybsza, tvnwarszawa.pl, 07.05.2013
  5. Nowa hala dla pociągów. Metro rozbudowuje zaplecze, rynekinfrastruktury.pl, 22.10.2014

Linki zewnętrzneEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię