FANDOM

A-7 Metro Wilanowska

Peron stacji Wilanowska

52° 10.909' N 21° 1.373' E

A-7 Metro Wilanowska 2

Peron stacji Wilanowska

Tablica informacyjna na peronie stacji metra

Tablica informacyjna na peronie

Puławska-Wilanowska (wyjście)

Wyjście na ul. Puławską, gdzie ma powstać biurowiec

Stacja A-7 Wilanowska (pierwotna planowana nazwa Puławska[1]) – stacja I linii metra położona na Ksawerowie, w dzielnicy Mokotów, pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej, ul. Puławskiej i al. Niepodległości.

Stacja tworzy ważny węzeł komunikacyjny wraz z zespołem przystankowym Metro Wilanowska oraz parkingiem Parkuj i Jedź Metro Wilanowska.

Historia Edytuj

Stacja Wilanowska powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku – tutaj odbyło się uroczyste otwarcie linii metra.

Stacja Wilanowska jest stacją dwukondygnacyjną, jednonawową z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 11 metrów, nad którym znajduje się poziom galerii handlowych. Na bocznych antresolach wystawiane są prace artystów w ramach galerii Pociąg do sztuki, a całość zwieńczona jest płaskim płytowo-żebrowym stropem. Jej powierzchnia wynosi 15 500 m2, a kubatura 80 200 m3, jest utrzymana w odcieniach różu i fioletu. Wyjścia ze stacji znajdują się nie tylko w skrajnych częściach peronu, lecz także pośrodku, windy dla niepełnosprawnych wychodzą z obu stron na przystanki w kierunku pętli autobusowej oraz al. Niepodległości.

Na południe od stacji zlokalizowany został tor odstawczy między torami nr 1 i nr 2, gdzie można odholować uszkodzony skład, a gdzie nocuje także jeden ze składów.

W styczniu 2008 roku otwarto przy stacji parking Parkuj i Jedź, a dodatkowo od maja 2016 roku przy stacji działa strefa Kiss and Ride na 5 pojazdów.

Od czerwca 2016 przebudowane zostało jedno z wejść na stację metra, co związane jest z budową nowego biurowca w bliskim sąsiedztwie – prace kosztowały około 3 mln złotych i zostały sfinansowane przez inwestora biurowca.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:03, a ostatni o 0:21 (w piątek i sobotę 0:26), natomiast w stronę Kabat pierwszy rusza o 5:26, a ostatni o 0:36 (w piątek i sobotę 0:41). Pierwszy nocny kurs w weekendy odjeżdża w stronę Młocin o 0:26, a ostatni o 2:41, natomiast w stronę Kabat pierwszy rusza o 0:41, a ostatni o 3:11.

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com

Linki Edytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów