Fandom

Warszawikia

Stacja metra Wilanowska

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
A-7 Metro Wilanowska.jpg

Peron stacji "Wilanowska"

52° 10.909' N 21° 1.373' E

A-7 Metro Wilanowska 2.jpg

Peron stacji "Wilanowska"

Tablica informacyjna na peronie stacji metra.JPG

Tablica informacyjna na peronie

Puławska-Wilanowska (wyjście).JPG

Wyjście na ul. Puławską, gdzie ma powstać biurowiec

Stacja A-7 Wilanowska (pierwotna planowana nazwa Puławska[1]) – stacja I linii metra położona na Ksawerowie w dzielnicy Mokotów, pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej, ul. Puławskiej i al. Niepodległości.

Stacja „Wilanowska” powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku – tutaj odbyło się uroczyste otwarcie linii metra. Na południe od stacji zlokalizowany został tor odstawczy między torami nr 1 i nr 2, gdzie można odholować uszkodzony skład, a gdzie nocuje także jeden ze składów. Nocą z 16 na 17 marca 2006 odbyły się na niej ćwiczenia antyterrorystyczne. W latach 2005, 2006 i 2007 stacja wygrywała w ankiecie Metra Warszawskiego sp. z o.o. konkurs na ulubioną stację warszawiaków, w 2008 została zdetronizowana przez stację Plac Wilsona. Ponadto w styczniu 2008 roku otwarto przy stacji parking Parkuj i Jedź.

Od maja 2016 roku przy stacji działa strefa Kiss and Ride na 5 pojazdów.

Od czerwca 2016 przebudowane jest jedno z wejść na stację metra, co związane jest z budową nowego biurowca w bliskim sąsiedztwie – prace będą kosztować około 3 mln złotych i zostaną sfinansowane przez inwestora biurowca.

Stacja „Wilanowska” jest stacją dwukondygnacyjną, jednonawową z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 11 metrów, nad którym znajduje się poziom galerii handlowych. Na bocznych antresolach wystawiane są prace artystów w ramach galerii „Pociąg do sztuki”, a całość zwieńczona jest płaskim płytowo-żebrowym stropem. Jej powierzchnia wynosi 15 500 m2, a kubatura 80 200 m3, jest utrzymana w odcieniach różu i fioletu. Wyjścia ze stacji znajdują się nie tylko w skrajnych częściach peronu, lecz także pośrodku, windy dla niepełnosprawnych wychodzą z obu stron na przystanki w kierunku pętli autobusowej i al. Niepodległości.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocinodjeżdża o 5:03, a ostatni o 0:21 (w piątek i sobotę 0:26), natomiast w stronę Kabat pierwszy rusza o 5:26, a ostatni o 0:36 (w piątek i sobotę 0:41). Pierwszy nocny kurs w weekendy odjeżdża w stronę Młocin o 0:26, a ostatni o 2:41, natomiast w stronę Kabat pierwszy rusza o 0:41, a ostatni o 3:11. Stacja tworzy ważny węzeł komunikacyjny wraz z przystankami i pętlą Metro Wilanowska oraz parkingiem Parkuj i Jedź "Metro Wilanowska".

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnika • (Plac Konstytucji) • CentrumŚwiętokrzyskaRatusz Arsenał • (Muranów) • Dworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny

W sieci Wikii

Losuj Wikię