Fandom

Warszawikia

Stacja metra Ursynów

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Ursynów (strona ujednoznaczniająca).
A-5 Ursynow.JPG

Peron stacji "Ursynów"

A-5 Ursynow (remont schodow).JPG

Remontowane schody, grudzień 2008

52° 9.720' N 21° 1.658' E

Stacja A-5 Ursynów (pierwotna planowana nazwa Imielin[1]) – stacja I linii metra położona na Ursynowie Północnym w dzielnicy Ursynów, pod skrzyżowaniem al. Komisji Edukacji Narodowej z ul. Bartoka i ul. Surowieckiego.

Stacja "Ursynów" zaczęła być budowana jako pierwsza na całej linii, 15 kwietnia 1983 roku, natomiast stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym pierwszym odcinkiem I linii metra. Pod koniec 2008 roku wyremontowane zostały północno-wschodnie schody wejściowe na stację, zaś w grudniu 2009 roku otwarto po sąsiedzku parkingu Parkuj i Jedź. W 2012 roku ma powstać dodatkowo winda między poziomem przejść podziemnych a poziomem ulicy[2].

Stacja "Ursynów" jest stacją jednokondygnacyjną, dwunawową z rzędem kolumn na środku peronu, z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 11 metrów. Jej powierzchnia wynosi 14 900 m2, a kubatura 91 100 m3. Ściany są wyłożone symetrycznie prostokątnymi i trójkątnymi kafelkami w kolorach czerwonym, pomarańczowym, brązowym i żółtym. Pochylnie dla niepełnosprawnych znajdują się po południowej stronie stacji na wysokości ul. Wokalnej, na poziom peronu z przejścia podziemnego kursuje winda.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:07, a ostatni o 0:17 (w piątek i sobotę 0:22), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:30, a ostatni o 0:40 (w piątek i sobotę 0:45). Pierwszy nocny kurs weekendowy odjeżdża w stronę Młocin o 0:22, a ostatni o 2:37, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyrusza o 0:45, a ostatni o 3:15. Stacja tworzy węzeł wraz z zespołem Metro Ursynów oraz parkingiem Parkuj i Jedź "Metro Ursynów".

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com
  2. Zamontują w metrze dodatkowe windy. Gdzie najpierw?, gazeta.pl, 22.06.2012

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnika • (Plac Konstytucji) • CentrumŚwiętokrzyskaRatusz Arsenał • (Muranów) • Dworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny

W sieci Wikii

Losuj Wikię