FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Osiedle Stokłosy lub Zespół przystankowy Metro Stokłosy.

52° 9.370' N 21° 2.077' E

Metro.jpg

Peron stacji "Stokłosy"

Stacja A-4 Stokłosy (pierwotna planowana nazwa Ursynów Północny[1]) – stacja I linii metra położona na Stokłosach w dzielnicy Ursynów, pod skrzyżowaniem al. Komisji Edukacji Narodowej z ul. Jastrzębowskiego i ul. Herbsta.

Stacja "Stokłosy" powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku, po południowej stronie stacji powstało też połączenie obu torów, umożliwiające awaryjne zawracanie oraz odholowywanie pociągu bez potrzeby wstrzymywania ruchu. W styczniu 2009 roku w pobliżu stacji, przy pętli Ursynów Południowy, oddano do użytku parking Parkuj i Jedź.

Stacja "Stokłosy" jest stacją jednokondygnacyjną, dwunawową z szeregiem kolumn pośrodku, z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Jej powierzchnia wynosi 10 050 m2, a kubatura 46 000 m3, jest utrzymana w kolorach żółto-pomarańczowo-brązowych. Po południowej stronie stacji (na wysokości ul. Dembowskiego i ul. Bacewiczówny) znajdują się pochylnie dla niepełnosprawnych, na poziom peronu zjeżdża się winda z przejścia podziemnego – w 2014 roku powstać mają dodatkowe windy na powierzchnię. Od 3 sierpnia 2015 roku na stacji znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących[2].

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin rusza o 5:06, a ostatni o 0:16 (w piątek i sobotę 0:21), natomiast w stronę Kabat pierwszy o 5:32, a ostatni o 0:42 (w piątek i sobotę 0:47). Pierwszy nocny kurs weekendowy w stronę Młocin wyrusza o 0:21, a ostatni o 2:36, natomiast w stronę Kabat pierwszy odjeżdża o 0:47, a ostatni o 3:17. Stacja tworzy węzeł wraz z zespołem Metro Stokłosy i parkingiem Parkuj i Jedź "Metro Stokłosy", położonym przy pętli autobusowej Ursynów Południowy.

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com
  2. Stacje metra zamknięte w weekendy. Harmonogram utrudnień, transport-publiczny.pl, 27 lipca 2015

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię