FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Służew (strona ujednoznaczniająca).
A06-Służew.jpg

Peron stacji "Służew"

52° 10.405' N 21° 1.571' E

A-7 Służew (Siemens Inspiro).JPG

Pociąg Siemens Inspiro na stacji "Służew"

Stacja A-6 Służew (pierwotna planowana nazwa Wałbrzyska[1]) – stacja I linii metra położona na Służewie w dzielnicy Mokotów, pod al. Harcerzy Rzeczypospolitej, między ul. Wałbrzyską a ul. Batuty.

HistoriaEdytuj

Stacja "Służew" powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku. W 2012 roku na stacji powstał także 12. Punkt Obsługi Pasażerów ZTM[2], zaś w 2014 roku wybudowane miały zostać nowe windy między antresolą a poziomem ulicy, jednak wykonawca nie wywiązał się z zadania i ponowny przetarg rozpisano w lutym 2015 roku.

W listopadzie 2014 roku zaprezentowano także koncepcję zadaszenia wejść do metra, którą wybrano w konkursie – projekt został wykonany przez Ewę Rams i Jacka Perkowskiego z pracowni Iglo Pracownia Ewy Rams, zakładającą wprowadzenie monolitycznych, betonowych konstrukcji, nawiązujących wyglądem do sąsiednich bloków, które pomimo dużej grubości mają sprawiać wrażenie lekkich[3]. Konstrukcje mogą powstać już w 2015 roku. Od 10 sierpnia 2015 roku na stacji znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących[4].

Opis stacjiEdytuj

Stacja "Służew" jest stacją jednokondygnacyjną, dwunawową z rzędem kolumn pośrodku, z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Jej powierzchnia wynosi 11 000 m2, a kubatura 50 200 m3. Ściany są wyłożone prostokątnymi i trójkątnymi kafelkami w kolorach czerwonym, brązowym, kremowożółtym i niebieskim. Windy dla niepełnosprawnych znajdują się po południowej stronie stacji na wysokości ul. Sonaty i ul. Batuty.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:09, a ostatni o 0:19 (w piątek i sobotę 0:24), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:28, a ostatni o 0:38 (w piątek i sobotę 0:43). Wśród nocnych kursów dodatkowych w weekendy pierwszy w stronę Młocin wyrusza o 0:24, a ostatni o 2:39, natomiast w stronę Kabat pierwszy jedzie o 0:43, a ostatni o 3:13. Stacja tworzy węzeł wraz z zespole Metro Służew.

Przypisy Edytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com
  2. Na stacji Służew powstanie punkt obsługi pasażera, tvnwarszawa.pl, 23.09.2012
  3. Nowe daszki nad metrem będą z betonu. Ładne?, gazeta.pl, 13.11.2014
  4. Stacje metra zamknięte w weekendy. Harmonogram utrudnień, transport-publiczny.pl, 27 lipca 2015

=Linki zewnętrzneEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię