Fandom

Warszawikia

Stacja metra Racławicka

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Ulica Racławicka i Zespół przystankowy Metro Racławicka.
StacjaRacławicka 1.jpg

Peron stacji "Racławicka"

52° 11.883' N 21° 0.760' E

Stacja A-9 Racławicka – stacja I linii metra położona na Starym Mokotowie w dzielnicy Mokotów, pod al. Niepodległości, między ul. Racławicką a ul. Odolańską.

Stacja "Racławicka" powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku. Dnia 24 lutego 2007 w wyjściu ze stacji doszło do groźnego wypadku[1] – jadący al. Niepodległości samochód wpadł w poślizg i wjechał na chodnik, a następnie, po uderzeniu w latarnię, wpadł w wyjście ze stacji, gdzie potrącił wychodzącego z metra starszego mężczyznę, który w stanie ciężkim trafił do szpitala. Kierowca nie doznał szkód, policja uznała, że przyczyną wypadku były prawdopodobnie bezmyślność, brawura i zbyt duża prędkość. Po kilku dniach w szpitalu potrącony mężczyzna zmarł. W 2012 roku powstała winda między poziomem przejść podziemnych a poziomem ulicy[2].

Stacja "Racławicka" jest stacją jednokondygnacyjną, łukową bez słupów, z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Jej powierzchnia wynosi 9700 m2, a kubatura 45 000 m3, jest utrzymana w kolorystyce szarości z czerwonymi akcentami na bocznych ścianach. Winda dla niepełnosprawnych znajduje się po południowej stronie stacji po wschodniej stronie al. Niepodległości przy ul. Racławickiej. Jest to jedyna stacja, na której nie ma toalet. Na szybie windy na rogu al. Niepodległości z ul. Racławicką umieszczona jest ponadto tablica upamiętniająca żołnierzy kompanii O-2 Pułku "Baszta", którzy walczyli w trakcie powstania warszawskiego w tych okolicach.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza o godzinie 5:07, a ostatni – o 0:25 (w piątek i sobotę 0:30), natomiast w stronę Kabat pierwszy odjeżdża o 5:23, a ostatni – o 0:33 (w piątek i sobotę 0:38). Nocne kursy wyruszają odpowiednio – w stronę Młocin pierwszy o 0:30, ostatni o 2:45, a w stronę Kabat pierwszy o 0:38, a ostatni o 3:08. Stacja tworzy węzeł komunikacyjny z zespołem Metro Racławicka.

PrzypisyEdytuj

  1. Warszawa: auto potrąciło pasażera... na stacji metra, wyborcza.pl, 24.02.2007
  2. Zamontują w metrze dodatkowe windy. Gdzie najpierw?, gazeta.pl, 22.06.2012

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnika • (Plac Konstytucji) • CentrumŚwiętokrzyskaRatusz Arsenał • (Muranów) • Dworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny

W sieci Wikii

Losuj Wikię