FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Plac Konstytucji i Zespół przystankowy Plac Konstytucji.

Stacja A-12 Plac Konstytucji – niezrealizowana stacja I linii metra, która miała znaleźć się w Śródmieściu Południowym w dzielnicy Śródmieście, pod ul. Marszałkowską, między ul. Wilczą a pl. Konstytucji.

Z budowy stacji zrezygnowano w 1989 roku z powodu problemów finansowych, podobnie jak w przypadku stacji A-16 Muranów. Do pomysłu budowy stacji wrócono jednak 24 stycznia 2006 roku, kiedy władze Warszawy zdecydowały o dobudowaniu obu stacji na już istniejącej linii – miała powstać pod ul. Marszałkowską, między ul. Wilczą i ul. Piękną. Mimo to jednak nie rozpoczęto budowy stacji, a w 2010 roku jej realizację odłożono na dalszą przyszłość.

W maju 2014 roku Urząd Miasta w odpowiedzi na interpelację radnego oświadczył, że w wieloletniej prognozie finansowej do 2042 roku nie przewidziano środków na realizację stacji, a na konferencji prasowej 15 października 2014 roku poinformował o rezygnacji z budowy stacji.

Ewentualna budowa stacji w przyszłości miałaby poważnie utrudnić komunikację w tym rejonie – konieczne byłoby czasowe wyłączenie ulicy z ruchu oraz zmniejszenie szybkości metra między stacjami Politechnika i Centrum. W zaawansowanym stadium budowy możliwe, choć niezbyt prawdopodobne, byłoby nawet całkowite wyłączenie z ruchu tego odcinka linii metra. W ramach obecnie istniejących planów docelowych sieci metra jej budowa jest jednak konieczna, ponieważ ma tworzyć węzeł z III linią metra. III linia ma być budowana najwcześniej za kilkanaście lat, możliwe są też modyfikacje planowanej trasy[1][2], w tym zmiana miejsca krzyżowania z I linią.

Przypisy Edytuj

  1. Ratusz: „III linia metra nie wypadła z planów, ale może zmienić trasę”, mpw, Gazeta Stołeczna, 25.02.2015
  2. Zamiast budować metro na Gocław, lepiej pomyśleć o nowej linii [KOMENTARZ], Jarosław Osowski, Gazeta Stołeczna, 20.03.2015

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię