FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Ulica Nowy Świat i Zespół przystankowy Nowy Świat.
C-12 Nowy Świat-Uniwersytet (daszek

Daszek nad wejściem na stację metra

52° 14.216' N 21° 1.067' E

Stacja C-12[1] Nowy Świat-Uniwersytet[2] (robocza nazwa Nowy Świat[3]) – stacja II linii metra, położona w Śródmieściu pod ul. Świętokrzyską, między ul. Kubusia Puchatka a ul. Nowy Świat.

Budowa stacjiEdytuj

C-12 Nowy Świat, budowa

Plac budowy stacji (08.2011)

C-12 Nowy Świat (budowa)

Plac budowy stacji (03.2014)

C-12 Nowy Świat (budowa 2)

Plac budowy stacji (07.2014)

C-12 Nowy Świat-Uniwersytet (stacja)

Widok na peron stacji (2015)

Stacja "Nowy Świat" według pierwotnych założeń miała powstać w latach 20092011, jednak ze względu na zbyt wysokie koszty odłożono ją w czasie. Umowę na budowę podpisano 28 października 2009 roku, właściwe pozwolenie na budowę stacji wydano 29 marca 2011 roku[4]. Teren budowy wykonawca zajął w lipcu, rozpoczynając od ogrodzenia terenu i przebudowy infrastruktury podziemnej, w listopadzie rozpoczęto budowę murków prowadzących, a do grudnia zakończono budowę wykopu wstępnego, jednocześnie kontynuowano przebudowę sieci energetycznej, gazowej i ogólnospławnej.

W lutym 2012 roku rozpoczęto zabezpieczanie budynków w pobliżu ul. Wareckiej (zakończono je w kwietniu), a w marcu zaczęto realizację ścian szczelinowych przy jednoczesnej kontynuacji budowy murków prowadzących. W maju rozpoczęto budowę baret wraz ze słupami konstrukcji stacji, w czerwcu natomiast odtworzono nawierzchnię ul. Kubusia Puchatka. W sierpniu zakończono wykonywanie baret i słupów stalowych oraz rozpoczęto głębienie wykopu do poziomu górnej płyty stropowej, natomiast we wrześniu wykonano ściany szczelinowe oraz płytę stropową korpusu stacji. W październiku wykonano wykop do poziomu stropu -1 oraz rozpoczęto budowę wyjść ze stacji, zaś w listopadzie wykonano płytę stropową korpusu stacji i poziomu -1 oraz wykop poniżej poziomu stropu -1, który w grudniu zszedł do poziomu -3.

W styczniu 2013 roku zakończono wylewanie płyty stropowej korpusu stacji oraz stropów pośrednich na poziomach -1 i -3, kontynuując prace w kierunku przewidywanego dna wykopu i płyty dennej, w lutym gotowych było też 90% konstrukcji wyjść ze stacji, a w marcu wykonano główną konstrukcję korpusu stacji ze ścianami, stropami, płytą denną i stropami pośrednimi. Na początku czerwca gotowa była konstrukcja wszystkich wyjść ze stacji[5], w sierpniu rozpoczęto prace przy układaniu posadzek, a 18 sierpnia do stacja dotarła tarcza TBM "Anna"[6]. W kolejnych miesiącach kontynuowano prace tynkarskie, malarskie i konstrukcyjne, natomiast do grudnia wykonano całkowicie główną konstrukcję korpusu stacji w stanie surowym.

W międzyczasie samorząd studencki Uniwersytetu Warszawskiego zaproponował, wzorem stacji metra Politechnika, zmianę nazwy stacji na Uniwersytet[7], ostatecznie radni 7 marca 2013 roku przegłosowali nazwę "Nowy Świat-Uniwersytet"[8]. Kolorowe daszki nad wejściami pojawiły się natomiast w lipcu 2014 roku[9], następnie prowadzono jeszcze prace wykończeniowe, a na przełomie 2014 i 2015 roku miały miejsce odbiory techniczne. Dnia 20 lutego 2015 roku stacja została odebrana przez nadzór budowlany[10]. Stacja została otwarta dnia 8 marca 2015 roku, kiedy to uruchomiono centralny odcinek z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego[11].

Wygląd stacjiEdytuj

C-12 Nowy Świat-Uniwersytet 3

Zejście na perony

C-12 Nowy Świat-Uniwersytet 2

Grafiki na peronach

C-12 Nowy Świat-Uniwersytet 1

Widok peronu i tablic informacyjnych

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" usytuowana jest głównie na iłach (patrz mapa), pod ul. Świętokrzyską, między ul. Kubusia Puchatka (głowica zachodnia) a ul. Nowy Świat (głowica wschodnia), choć w międzyczasie planowano też jej umiejscowienie bezpośrednio pod skrzyżowaniem ul. Nowy Świat i ul. Świętokrzyskiej. Stacja jest dwukondygnacyjna, składa się z poziomu przejść podziemnych oraz z peronów, które usytuowane są na głębokości 24 metrów – ze względu na bliskość Powiśla i ostro schodzącej w dół skarpy wiślanej stacja jest położona bardzo głęboko i jest to więc najgłębsza stacja w stolicy. Na powierzchnię prowadzi pięć wejść oraz dwie windy, w tym na przystanki autobusowe w zespole Nowy Świat. Jedno z wyjść miało początkowo znaleźć się na dziedzińcu Ministerstwa Finansów[12], jednak ostatecznie wyjścia powstały w linii ul. Świętokrzyskiej oraz w linii ul. Kubusia Puchatka[13].

Całość stacji ma długość 140 metrów, natomiast sam peron ma 120 metrów długości i 10,5 metra szerokości. Całkowita powierzchnia stacji wynosi 16 823 metry kwadratowe, a kubatura wynosi 65 414 metrów sześciennych. Perony utrzymane są w kolorze fioletowym, podobnie jak daszki ponad wyjściami i windami. Pierwszy pociąg w kierunku Rondo Daszyńskiego odjeżdża codziennie o 5:06, a ostatni w dni zwykłe o 0:20, natomiast w noce piątkowe i sobotnie o 2:53. Pierwszy pociąg w kierunku Dworca Wileńskiego odjeżdża codziennie o 5:08, a ostatni w dni zwykłe o 0:50, natomiast w noce piątkowe i sobotnie o 3:05.

PrzypisyEdytuj

  1. Dziennik budowy, II linia, odcinek centralny, metro.waw.pl
  2. Niespodziewane zmiany nazw stacji drugiej linii metra, gazeta.pl, 07.03.2013
  3. Metro Świętokrzyska-Pasta? Zobacz nazwy stacji, gazeta.pl, 12.05.2011
  4. Można budować stacje metra, tvnwarszawa.pl, 29.03.2011
  5. Są już wejścia na stację metra Nowy Świat, gazeta.pl, 07.06.2013
  6. TBM wbił się na stację Nowy Świat, tvnwarszawa.pl, 18.08.2013
  7. Chcą "Metra Uniwersytet" zamiast "Nowy Świat", tvnwarszawa.pl, 04.01.2012
  9. Kolejne kolorowe daszki pojawiły się na II linii metra. Ładne?, gazeta.pl, 07.07.2014
  10. Pięć stacji metra z pozwoleniem. Terminu otwarcia II linii brak, tvnwarszawa.tvn24.pl, 20.02.2015
  11. II linia metra w Warszawie już działa, onet.pl, 08.03.2015
  12. Metrem nie do Młocin, zw.com.pl, 20.12.2010
  13. Tędy wejdziesz do drugiej linii metra, tvnwarszawa.pl, 22.06.2011

Linki zewnętrzneEdytuj

Druga linia warszawskiego metra

STP MoryPołczyńskaChrzanówLazurowaPowstańców ŚląskichWola ParkKsięcia JanuszaMłynówPłockaRondo DaszyńskiegoRondo ONZŚwiętokrzyskaNowy Świat-UniwersytetCentrum Nauki KopernikStadion NarodowyDworzec WileńskiSzwedzkaTargówekTrockaZaciszeKondratowiczaBródno

W sieci Wikii

Losuj Wikię