Fandom

Warszawikia

Stacja metra Marymont

5430 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Marymont (strona ujednoznaczniająca).
MMarymont1.JPG

Peron stacji "Marymont"

52° 16.303' N 20° 58.313' E

MMarymont-sciana.JPG

Ściana przeznaczona na publikacje prac artystów

Punkt Obsługi Pasażerów Stacja Metra Marymont.JPG

Punkt Obsługi Pasażerów Zarządu Transportu Miejskiego na antresoli stacji

A-19 Marymont (wejście).JPG

Pawilon wejściowy od strony ul. Włościańskiej

Stacja A-19 Marymont (pierwotna planowana nazwa Potocka[1]) – stacja I linii metra położona na Marymoncie w dzielnicy Żoliborz, pod ul. Słowackiego, między ul. Popiełuszki a ul. Włościańską.

Budowa stacji "Marymont" rozpoczęła się 9 kwietnia 2005 roku i miała być według pierwotnych założeń budowana równolegle ze stacją Słodowiec, wobec czego nie przewidziano przy niej torów odstawczych. Budowa drugiej stacji została jednak opóźniona z powodu protestów podczas przetargu, a "Marymont" budowano zgodnie z planem – gotowa była jesienią 2006 roku, później trwały roboty wykończeniowe.

Dnia 22 listopada zgłoszono ją do odbioru końcowego – 6 grudnia na stacji rozpoczęła pracę obsługa, a 13 grudnia Metro Warszawskie podpisało protokół odbioru stacji od wykonawcy, firmy Warbud. Pierwszą przewidywaną datą otwarcia stacji był 15 grudnia, jednak data ta opóźniła się ze względu na kontrole i ostatecznie otwarto ją 29 grudnia 2006 roku o godzinie 15:00. Ze względu na jednak na brak torów odstawczych na "Marymont" dojeżdżały jedynie (raz na 9 minut) wahadłowe pociągi z Placu Wilsona.

Koniec ruchu wahadłowego nastąpił 9 marca 2008 roku, kiedy to tymczasowo zamknięto stację w celu podłączenia do systemu kolejnej, Słodowiec. Po ponownym otwarciu stacji 20 marca 2008 roku pociągi zaczęły do niej regularnie kursować, gdyż zawracały na torach odstawczych stacji Słodowiec. Od 11 kwietnia 2007 roku w pobliżu funkcjonuje również parking "Parkuj i Jedź" (ul. Włościańska).

Stacja "Marymont" jest stacją dwukondygnacyjną z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów, jej powierzchnia wynosi 6 157 m2, a kubatura 41 206 m3. Utrzymana jest w kolorze niebieskim z odcieniami szarości i srebrzystości, wykończona została głównie granitem, stalą węglową malowaną na kolor srebrny, szkłem, aluminium oraz stalą ocynkowaną. Windy dla niepełnosprawnych są dostępne po południowej stronie stacji przy skrzyżowaniu ul. Popiełuszki z ul. Słowackiego, ponadto stacja połączona jest z przejściem podziemnym pod ul. Słowackiego. W podziemiu znajduje się galeria handlowa, a na ścianach antresoli wystawiane są prace młodych artystów w ramach akcji "pociąg do sztuki".

Pierwszy pociąg w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:07, a ostatni o 0:17 (w piątek i sobotę 0:22), natomiast w kierunku Młocin pierwszy rusza o 5:03 (w sobotę i niedzielę 5:09), a ostatni o 0:41 (w piątek i sobotę 0:46). Pierwszy nocny kurs w stronę Kabat odjeżdża o 0:22, a ostatni o 2:52, natomiast w stronę Młocin pierwszy odjeżdża o 0:46, a ostatni o 3:01. Stacja tworzy węzeł komunikacyjny z zespołu Metro Marymont.

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię