Fandom

Warszawikia

Stacja metra Kabaty

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Osiedle Kabaty, Stacja techniczno-postojowa Kabaty oraz Zespół przystankowy Metro Kabaty.
A-1 Kabaty (peron).jpg

Peron stacji „Kabaty” (2015)

Stacja A-1 Kabaty (pierwotna planowana nazwa Natolin[1]) – stacja I linii metra położona na Kabatach w dzielnicy Ursynów, pod al. Komisji Edukacji Narodowej, między ul. Wąwozową a ul. Telekiego.

HistoriaEdytuj

1995 10 MetroKabaty-Stacja1.jpg

Peron stacji „Kabaty” – wyjście w kierunku południowym zamknięte (1995)

1995 10 MetroKabaty-Poludnie.jpg

Wyjście z metra, widok w kierunku Lasu Kabackiego (1995)

Stacja „Kabaty” powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra i została zaprojektowana przez zespół architektów pod kierownictwem Jasnej Strzałkowskiej-Ryszki. Została ona uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku w niezabudowanej części miasta (w związku z tym początkowo otwarto jedynie południowe wyjścia) i dopiero otwarcie stacji dało impuls do rozbudowy okolicy. Na początku grudnia 2011 roku na terenie stacji otwarto specjalne kąciki z miejscem do przewijana dzieci[2]. Przy stacji planowana była budowa parkingu Parkuj i Jedź, jednak w 2012 roku magistrat ostatecznie zrezygnował z tej propozycji.

W listopadzie 2014 roku zaprezentowano także koncepcję zadaszenia wejść do metra, którą wybrano w konkursie – projekt został wykonany przez Ewę Rams i Jacka Perkowskiego z pracowni Iglo Pracownia Ewy Rams, zakładającą wprowadzenie monolitycznych, betonowych konstrukcji, nawiązujących wyglądem do sąsiednich bloków, które pomimo dużej grubości mają sprawiać wrażenie lekkich[3]. Konstrukcje mogą powstać już w 2015 roku.

Od 17 sierpnia 2015 roku na stacji znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących[4].

Od maja 2016 roku w ciągu al. KEN koło północno-wschodniego wejścia na stację działa stref Kiss and Ride na 3 pojazdy.

Opis stacjiEdytuj

52° 7.872' N 21° 3.958' E

Stacja „Kabaty” jest stacją jednokondygnacyjną, łukową bez słupów z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Ma dwa poziomy – na poziomie „−1” znajdują się przejścia podziemne, punkty usługowe i bramki biletowe. Na poziom „−2”, czyli na peron stacji, można się dostać korzystając ze schodów bądź windy[5]. Toalety znajdują się w południowej części stacji. Jej powierzchnia wynosi 14 250 m2, a kubatura 59 600 m3, utrzymana w odcieniach biało-szaro-niebieskich. Windy dla niepełnosprawnych wychodzą po północnej stronie ul. Wąwozowej z obu stron al. Komisji Edukacji Narodowej.

Oświetlenie torowiska znajduje się w rampach nad torowiskiem. Stacja przystosowana jest do pełnienia w razie konieczności funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu m.in. grube stalowe drzwi znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji.

Na co dzień pierwszy pociąg odjeżdża z Kabat o 5:00, a ostatni o 0:10 (w sobotę 0:15), natomiast w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę pierwszy nocny skład wyrusza o 0:15, a ostatni o 2:30. Stacja tworzy węzeł z zespołem Metro Kabaty.

Przypisy Edytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com
  2. Przewijaki na stacjach metra, metro.waw.pl, 02.12.2011
  3. Nowe daszki nad metrem będą z betonu. Ładne?, gazeta.pl, 13.11.2014
  4. Stacje metra zamknięte w weekendy. Harmonogram utrudnień, transport-publiczny.pl, 27 lipca 2015
  5. Stacja metra A-1 Kabaty na stronie Koła Miłośników Metra, dostęp: 2015-08-16

LinkiEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnika • (Plac Konstytucji) • CentrumŚwiętokrzyskaRatusz Arsenał • (Muranów) • Dworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny

W sieci Wikii

Losuj Wikię