FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Osiedle Imielin i Zespół przystankowy Metro Imielin.
A03-Imielin

Peron stacji "Imielin"

52° 8.988' N 21° 2.718' E

Stacja A-3 Imielin (pierwotna planowana nazwa Ursynów Południowy[1]) – stacja I linii metra położona na Imielinie w dzielnicy Ursynów, pod al. Komisji Edukacji Narodowej, między ul. I. Gandhi a ul. Benedykta Polaka.

HistoriaEdytuj

Stacja "Imielin" powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra, została wraz z nią uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku. W 1999 roku wizerunek stacji metra "Imielin" znalazł się na nowojorskich kartach miejskich – tym samym warszawskie metro zostało jako 46. uhonorowane kolekcjonerską kartą miejską wydaną przez Municipal Transport Authority. W lutym 2012 roku w pobliżu stacji uruchomiono parking Parkuj i Jedź.

Od 17 sierpnia 2015 roku na stacji znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących[2].

Opis stacjiEdytuj

Wejscie Metro Imielin (by BartekBD)

Wejście na stację od strony północno-wschodniej

Stacja "Imielin" jest stacją jednokondygnacyjną, dwunawową z rzędem słupów pośrodku z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Jej powierzchnia wynosi 11 200 m2, a kubatura 50 500 m2, jest utrzymana w kolorach żółto-zielonych. Pochylnie dla niepełnosprawnych znajdują się po południowej stronie stacji przy al. Komisji Edukacji Narodowej, winda prowadzi tylko z przejścia podziemnego na peron stacji – w 2014 roku powstać miały dodatkowe windy na powierzchnię, jednak przetarg na ich wybudowanie rozpisano dopiero w lutym 2015 roku, a firmę wybrano kilka tygodni później – prace zaczęły się w maju[3], a mają się zakończyć we wrześniu 2015 roku.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:04, a ostatni o 0:14 (w piątek i sobotę 0:19), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:34, a ostatni o 0:44 (w piątek i sobotę 0:49). Nocne weekendowe kursy w stronę Młocin zaczynają się o 0:19, a kończą o 2:34, natomiast w stronę Kabat pierwszy pociąg odjeżdża o 0:49, a ostatni o 3:19. Stacja tworzy węzeł wraz z zespołem Metro Imielin oraz parkingiem Parkuj i Jedź "Metro Imielin".

Przypisy Edytuj

  1. Mapa metra z 1983 roku, trasbus.com
  2. Stacje metra zamknięte w weekendy. Harmonogram utrudnień, transport-publiczny.pl, 27 lipca 2015
  3. Budują windy przy stacji metra Imielin. Nie będzie ich tam, gdzie są... najbardziej potrzebne, Haloursynow.pl, 14 maja 2015 r. Dostęp 14 maja 2015 r.

Linki zewnętrzneEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów

W sieci Wikii

Losuj Wikię