FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Warszawa Wileńska i Zespół przystankowy Dworzec Wileński.
C-15 Dworzec Wileński (zejście na peron)

Dzień otwarty na stacji (09.11.2014)

52° 15.279' N 21° 2.128' E

C-15 Dworzec Wileński

Dzień otwarty na stacji (09.11.2014)

C-15 Dworzec Wileński (budowa 2)

Plac budowy stacji, 27.03.2014

C-15 Dworzec Wileński (budowa)

Plac budowy stacji, 25.07.2012

Stacja C-15[1] Dworzec Wileński[2][3] – stacja II linii metra, położona na pograniczu Starej i Nowej Pragi w dzielnicy Praga Północ, pod skrzyżowaniem al. Solidarności i ul. Targowej.

Stacja „Dworzec Wileński” miała według pierwotnych planów powstać w latach 20092011, jednak ze względu na zbyt wysokie koszty odłożono ją w czasie. Umowę na budowę podpisano 28 października 2009 roku, a prace przygotowawcze polegające na przeprowadzeniu odwiertów geologicznych przeprowadzono na przełomie maja i czerwca 2010 roku. Pozwolenie na budowę wydano 3 czerwca 2011 roku[4], wobec czego budowa rozpoczęła się 15 października 2011 roku od ogrodzenia terenu, zmiany organizacji ruchu, demontażu torowiska oraz przebudowy kolidującej infrastruktury podziemnej, a w listopadzie rozpoczęto prace rozbiórkowe w przejściu podziemnym pod ul. Targową, zakończone w grudniu, wtedy też zaczęto umieszczanie pierwszych ścian szczelinowych.

Do stycznia 2012 roku wykonano około 600 mb murków prowadzących oraz 50 sekcji ścian szczelinowych, zaś 6 lutego 2012 roku, podczas prac budowlanych, odnaleziono zniszczone pudełka z amonitem z okresu II wojny światowej, wyprodukowanym w Państwowej Wytwórni Prochu w Pionkach. Znalezisko zostało usunięte przez saperów.[5] Od marca do grudnia wykonywano kolejne fragmenty stropu górnego, pod którym w sierpniu zaczęto robić wykop. W międzyczasie, w sierpniu 2012 roku, w związku z awarią na placu budowy stacji Powiśle, zapadła decyzja, że z tej stacji zacznie pracę trzecia tarcza drążąca tunele[6][7] – jej montaż rozpoczęto na początku listopada[8], zaś obie tarcze umieszczono w wykopie 9 stycznia 2013 roku[9]. W międzyczasie pojawiły się spękania w sąsiednich budynkach przy ul. Targowejnr 67, nr 70 i nr 72, a mieszkańcy zaczęli żądać naprawienia szkód[10], bez względu na to 15 lutego zaczęła pracować pierwsza tarcza TBM „Wisła I”[11]. W marcu gotowa była płyta denna i strop górny w części torów odstawczych i stacji oraz zakończono przebudowę wszystkich kolizji z podziemnymi instalacjami.

W następnych miesiącach kontynuowano prace murarskie oraz nad instalacjami technicznymi, w listopadzie pojawiły się też pierwsze konstrukcje wejść na stacje z poziomu ulicy[12], a w lutym i marcu 2014 roku zaczęto montować błękitne szklane zadaszenia ponad zejściami pod ziemię[13], rozpoczęto również montaż okładzin kamiennych i dalsze prace wykończeniowe. Dnia 13 lutego 2015 roku stacja została dopuszczona do użytkowania przez nadzór budowlany[14], jednak nie pozwolono na otwarcie przejść podziemnych dla pasażerów.

Stacja została otwarta 8 marca 2015 roku, kiedy to uruchomiono centralny odcinek z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego[15], przy okazji przebudowano plac Wileński, torowiska na Targowej oraz układ przystanków w zespole Dworzec Wileński. Później wybudowany zostanie odcinek w kierunku wschodnim.

Stacja umieszczona została w podłożu składającym się głównie z iłów i piasków (patrz mapa). Stacja została zlokalizowana pod ulicą Targową, między Białostocką a aleją „Solidarności”, na głębokości 13 metrów. Głowica wschodnia (de facto położona w północno-zachodniej stronie stacji) składa się z 8 wejść oraz 7 wind, które razem stworzą system przejść podziemnych pod skrzyżowaniem i doprowadzą do przystanków w zespole Dworzec Wileński. W zachodniej głowicy (de facto południowo-wschodniej) znajdują się 2 wyjścia i 3 windy, z których jedna prowadzi na przystanek tramwajowy. Wszystkie wyjścia utrzymane są w kolorze błękitnym. Wraz ze stacją powstało także zaplecze z torami odstawczymi[16].

W maju 2016 w pobliżu zachodniego wejścia na stację uruchomiono strefę Kiss and Ride na 2 pojazdy.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Dziennik budowy, II linia, odcinek centralny, metro.waw.pl
  2. Metro Świętokrzyska-Pasta? Zobacz nazwy stacji, gazeta.pl, 12.05.2011
  3. Niespodziewane zmiany nazw stacji drugiej linii metra, gazeta.pl, 07.03.2013
  4. Jest pozwolenie na budowę Metra Dworzec Wileński, tvnwarszawa.pl, 03.06.2011
  5. Amonit na budowie metra, tvnwarszawa.pl, 06.02.2012
  6. Metro wykopią od drugiej strony. Tarcze ruszą z Pragi, gazeta.pl, 22.08.2012
  7. Tarcze TBM wystartują z placu Wileńskiego, tvnwarszawa.pl, 28.09.2012
  8. Na Targowej zaczął się montaż tarczy TBM, tvnwarszawa.pl, 05.11.2012
  9. Kopią metro pod Pragą: mieszkańcy boją się o swoje domy, gazeta.pl, 08.01.2013
  10. „Metro budują, Targową rujnują”. Protest mieszkańców, gazeta.pl, 02.02.2013
  11. Tarcza „Wisła” zaczęła drążyć tunel pod Targową, gazeta.pl, 18.02.2013
  12. Montują wejścia do drugiej linii metra. Ładne?, gazeta.pl, 25.11.2013
  13. Motyle na Wileńskim. Montują zadaszenia wejść do metra, gazeta.pl, 24.03.2014
  14. Stacja Dworzec Wileński ma pozwolenie. Ale przejścia nie otworzą, gazeta.pl, 13.02.2015
  15. II linia metra w Warszawie już działa, onet.pl, 08.03.2015
  16. Wszystko, co musisz wiedzieć o stacjach II linii metra, gazeta.pl, 08.11.2014

Linki zewnętrzneEdytuj

Druga linia warszawskiego metra

STP MoryPołczyńskaChrzanówLazurowaPowstańców ŚląskichWola ParkKsięcia JanuszaMłynówPłockaRondo DaszyńskiegoRondo ONZŚwiętokrzyskaNowy Świat-UniwersytetCentrum Nauki KopernikStadion NarodowyDworzec WileńskiSzwedzkaTargówekTrockaZaciszeKondratowiczaBródno

W sieci Wikii

Losuj Wikię