Fandom

Warszawikia

Stacja metra Dworzec Gdański

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Warszawa Gdańska i Zespół przystankowy Dworzec Gdański.
Dworzec gdanski 2.jpg

Peron stacji "Dworzec Gdański"

52° 15.495' N 20° 59.665' E

Stacja A-17 Dworzec Gdański – stacja I linii metra położona na Muranowie w dzielnicy Śródmieście, pod ul. Słomińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Dawidowskiego i stacją Warszawa Gdańska. W pobliżu południowego wejścia na stację, w ciągu północnej jezdni ulicy Słomińskiego, zlokalizowano 2 strefy Kiss and Ride: jedna, na 3 pojazdy, w zatoce po wschodniej stronie wiaduktu w ciągu ulicy Mickiewicza, druga, na 2 pojazdy, przed Dworcem Gdańskim.

Stacja "Dworzec Gdański" powstała w latach 2001-2003 w ramach budowy przedłużenia I linii metra w kierunku północnym, została oddana do użytku 20 grudnia 2003 roku. Wraz ze stacją powstały tory odstawcze umożliwiające zawracanie pociągów, a do 8 kwietnia 2005 roku była północną stacją końcową I linii metra, nie wybudowano jednak podziemnego połączenia ze stacją kolejową oraz z Żoliborzem. Stację zaprojektował Stefan Kuryłowicz, a wykonało ją konsorcjum Budimex S.A., Budexport Sp. z o.o. i BE Energobudowa S.A.

Budowę 170-metrowego przejścia podziemnego na perony i na Żoliborz, w kierunku przedłużonej ul. Kokarda, rozpoczęto w październiku 2009 roku, choć porozumienie w tej sprawie z PKP podpisano ponad rok wcześniej. Początkowo zakładano, że będzie ono gotowe we wrześniu 2010 roku[1], jednak prace dobiegły końca w grudniu, a tunel otwarto dla podróżnych 28 lutego 2011 roku[2].

Stacja "Dworzec Gdański" jest stacją dwukondygnacyjną (peron i galeria handlowa), dwunawową z jednym rzędem słupów i z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 12 metrów. Jej powierzchnia wynosi 6 864 m2, a kubatura 43 900 m3, jest utrzymana w kolorach szarości i srebra. Windy dla niepełnosprawnych znajdują się wraz z wejściami do stacji, po obu stronach ul. Słomińskiego, na środku przy przystankach tramwajowych oraz od strony ul. Kokarda. Galeria handlowa jest jednocześnie przejściem podziemnym.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:13, a ostatni o 0:37 (w piątek i sobotę 0:42), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:11, a ostatni o 0:21 (w piątek i sobotę 0:26). W weekendowe noce pierwszy pociąg odjeżdża w stronę Młocin o 0:42, a ostatni o 2:57, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyrusza o 0:26, a ostatni o 2:56. Stacja tworzy węzeł komunikacyjny wraz z zespołem Dworzec Gdański.

PrzypisyEdytuj

  1. Tunel na Żoliborz ze stacji metra już przebity, gazeta.pl, 28.04.2010
  2. Tunel przy dw. Gdańskim wreszcie otwarty, tvnwarszawa.pl, 28.02.2011

Linki zewnętrzneEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnika • (Plac Konstytucji) • CentrumŚwiętokrzyskaRatusz Arsenał • (Muranów) • Dworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny

W sieci Wikii

Losuj Wikię