FANDOM

Zabytek
nr w rej.
942-A
Ulica Francuska

Ulica Francuska

Saska Kepa MSI

Saska Kępa, obszar MSI

Mb nieustającej pomocy

Kościół św. Andrzeja Boboli na ul. Nobla

Saska Kępa (niem. Sachsenhügel) – część dzielnicy Praga Południe, sąsiaduje z Kamionkiem, Grochowem i Gocławiem. Uważana jest za jeden z najpiękniejszych fragmentów Warszawy. Od 2006 roku, w maju odbywa się tu festiwal "Święto Saskiej Kępy".

NazwaEdytuj

Nazwa pochodzi od osadników saskich, sprowadzających się tutaj za czasów dynastii saskiej w XVIII wieku. Wcześniej nazywano to miejsce kępą olenderską, bądź holenderską. Było to związane z osadnikami pochodzącymi z terenów Niderlandów, bądź Dolnych Niemiec. Byli oni członkami kościoła mennonickiego. Uciekali do Polski przed prześladowaniami religijnymi i zasiedlali trudno dostępne tereny zalewowe, a takim był teren obecnej Saskiej Kępy. W Warszawie osiedlali się też na terenie Kępy Zawadowskiej, gdzie do tej pory istnieje stary Cmentarz Ewangelicki w Kępie Zawadowskiej. Kępa to tradycyjna nazwa wysp na Wiśle.

HistoriaEdytuj

Pierwotnie Saska Kępa była wyspą na Wiśle ("kępą"). Jezioro Kamionkowskie jest pozostałością starorzecza, które kiedyś oddzielało wyspę od stałego lądu. W 1628 roku miały miejsce pierwsze próby zasiedlenia "kępy" przez osadników "olenderskich". W XVIII wieku tereny te były własnością królów z dynastii saskiej. Długo nie było tu regularnej zabudowy, a tereny te stanowiły miejsce odpoczynku warszawiaków. Dopiero początek XX wieku przyniósł zmiany. Zbudowano Most Poniatowskiego, Wał Miedzeszyński, założono Park Skaryszewski. W 1916 roku Saską Kępę włączono do Warszawy i od tego momentu nastąpił gwałtowny rozwój terenu. II wojna światowa nie przyniosła Saskiej Kępie większych zniszczeń i dlatego do tej pory istnieje tu zwarta zabudowa z okresu międzywojennego.

Ważniejsze miejsca i obiektyEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Obszary Pragi Południe wg Miejskiego Systemu Informacji

GocławGocławekGrochówKamionekOlszynka GrochowskaSaska Kępa