FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy grupy artystycznej. Zobacz też: Rytm (rzeźba).

Rytm - grupa artystyczna powstała w Warszawie w 1922 roku. Należało do niej wielu artystów z całej Polski reprezentujących różne orientacje artystyczne. Głównymi założycielami formacji byli: Wacław Borowski, Eugeniusz Zak i Henryk Kuna. Pomimo, że formalnie sztuka Rytmu była pokrewna sztuce formistów, a geometryczna stylizacja ciążyła ku sztuce klasycznej, styl najbardziej typowych przedstawicieli grupy określa sam jej nazwa - odznacza się rytmicznymi, a w kompozycjach figuralnych wręcz tanecznymi układami kształtów i linii. Przykładem może być programowa rzeźba Rytm Henryka Kuny. Do Rytmu należał też wybitny rzeźbiarz polski Edward Wittig, twórca jednego z najlepszych aktów w rzeźbie współczesnej - posągu Ewa. Jego dziełem jest też znany pomnik Lotników. Grupa działała do 1932 roku i zorganizowała 11 wystaw (8 odbyło się w Warszawie). Stylistyka Rytmu, przeniknęła niemal wszystkie dziedziny sztuki obok malarstwa, rzeźby i grafiki obejmując wzornictwo, tkaninę, ilustrację książkową, plakat reklamowy, pocztówkę itd.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię