FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ronda Krystyny Krahelskiej. Zobacz też: ulica Haliny Krahelskiej.
Rondo Krahelskiej

Rondo Krahelskiej (2011)

52° 8.716' N 21° 3.103' E

Rondo Krystyny Krahelskiej – zlikwidowane na czas budowy Południowej Obwodnicy Warszawy rondo na Ursynowie, na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ul. Płaskowickiej.

HistoriaEdytuj

Zostało wybudowane w 1999[1] podczas przedłużania al. KEN w kierunku południowym. Swoją nazwę otrzymało 11 stycznia 2011[2], upamiętniając powstańca Krystynę Krahelską.

Uległo likwidacji w lutym 2017 w związku z kolejnym etapem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy – utworzono wówczas tymczasową jezdnię, która omija nieistniejące rondo ze strony zachodniej. Na skrzyżowaniu wprowadzono zakaz skrętu w lewo.

OtoczenieEdytuj

W pobliżu ronda znajduje się pętla autobusowa Natolin Północny oraz targowisko Giełda Na Dołku.

Patronka rondaEdytuj

Rondo nosi nazwisko Krystyny Krahelskiej (pomimo likwidacji ronda nie powstała uchwała znosząca nazwę), poetki, harcerki, żołnierza Armii Krajowej, uczestniczki powstania warszawskiego, śmiertelnie postrzelonej podczas akcji przy Domu Prasy. Jej imię nosiła także jedna z tarcz drążących drugą linię metra[3].

Grób Krystyny Krahelskiej, podobnie jak rondo jej imienia, leży na terenie dzielnicy Ursynów, na cmentarzu przy ul. Anyżkowej[4].

Na Ursynowie mieści się też Gimnazjum nr 96 im. Krystyny Krahelskiej. W Warszawie znajduje się także ulica Krahelskiej, ta jednak upamiętnia działaczkę społeczną Halinę Krahelską – Krystyna była kuzynką jej męża.

Przypisy Edytuj

  1. Maciej Mazur, Czasoprzewodnik. 33 lata na Ursynowie, wyd. Myśliński, Warszawa 2010
  2. Uchwała nr IV/32/2007 z 11-01-2007
  3. Skąd się wzięły imiona warszawskich tarcz, lubiemetro.pl, 9.04.2013
  4. Krystyna Krahelska, Miejsca pamięci, Dzielnica Ursynów m.st. Warszawy. Dostęp 7 maja 2015 r.

W sieci Wikii

Losuj Wikię