FANDOM

Rondo Romana Dmowskiego widziane z PKiN

Widok na rondo z Pałacu Kultury i Nauki

Rondo Dmowskiego

Widok z ronda w kierunku północnym

Rondo Romana Dmowskiego - rondo położone w Śródmieściu, położone u zbiegu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej. Jego patronem jest Roman Dmowski, polski działacz niepodległościowy.

Rondo powstawało od 12 października 1969 roku[1] do 30 grudnia 1970 roku[2]. Pod rondem wybudowano wówczas system przejść podziemnych, do których później w latach 1996-1998 połączono stację metra. Przez rondo w osi wschód-zachód i północ-południe przebiegają tory tramwajowe bez możliwości skrętu.

W 2009 roku po pojawieniu się planów renowacji ronda[3] autorstwa Aleksandra Habra i Jana Gietki jego wyspa została wyłożona pasami jasno i ciemnoszarego asfaltu, a na samej wyspie i czterech wysepkach tramwajowych pojawiły się pomalowane na żółto pojemniki z zielenią.

Natomiast Forum Rozwoju Warszawy lansowało wtedy pomysł przebudowy ronda w zwykłe skrzyżowanie[4], pojawiły się też pomysły utworzenia przejść naziemnych. W wyłożonym w listopadzie 2015 roku planie zagospodarowania tzw. Ściany Wschodniej w miejscu ronda widnieje skrzyżowanie z przejściami dla pieszych z możliwością wysokiej zabudowy na rogu ulic.

Rondo uważane jest za centralny punkt Warszawy, można do niego dojechać wysiadając na przystanku Centrum, stacji metra Centrum lub przystanku kolejowym Warszawa Śródmieście. Średnica ronda wynosi około 90 metrów.

Najważniejsze obiektyEdytuj

52° 13.786' N 21° 0.699' E

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Kalendarium zmian w komunikacji miejskiej - rok 1969, Trasbus
  3. Kolorowy asfalt i klomby na rondzie Dmowskiego, Gazeta Stołeczna, 12.09.2009
  4. Zlikwidują rondo w samym centrum miasta?, Gazeta Stołeczna, 09.10.2009

W sieci Wikii

Losuj Wikię