FANDOM

Powstanie warszawskie
dzień po dniu
Flaga PPP
lipiec
preludium
sierpień
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
wrzesień
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
październik
  1
2 po upadku

7 sierpnia 1944 roku – wobec przedłużających się walk powstania gen. Tadeusz Komorowski "Bór" depeszuje do Londynu o stanie faktycznym i podziale miasta na trzy samodzielne okręgi. Jednocześnie próbuje się w pewien sposób normować życie codziennie mieszkańców walczącego miasta – odpowiednie zarządzenia w tej sprawie wydane zostają na Starym Mieście oraz na Mokotowie.

Na Woli wojska niemieckie kontynuują działania na linii WolskaChłodnapl. Mirowskipl. Żelaznej Bramy i całkowicie opanowują tą strategiczną arterię, wypierając powstańców m.in. z ulicy Ogrodowej i Hali Mirowskiej. Ostatecznie odcięte od siebie zostają Stare Miasto i Śródmieście. Na Chłodnej i Elektoralnej Niemcy masowo mordują ludność cywilną. Z południa rusza przeciwnatarcie na plac Mirowski, prowadzone przez mjr. Stanisława Steczkowskiego "Zagończyka", jednak po walkach jego oddziały zostają odepchnięte w rejon placu Grzybowskiego. Ciężkie walki toczy batalion "Parasol" o cmentarz kalwiński oraz batalion "Zośka" o ruiny getta.

Stare Miasto próbuje połączyć się z Żoliborzem, jednak wobec nieudanych prób przebicia się przez Dworzec Gdański płk Karol Ziemski "Wachnowski", organizuje obronę starówki. Wobec coraz szybszego zbliżania się nieprzyjaciela do granic dzielnicy nasilają się bombardowania i ogień artyleryjski.

W Śródmieściu, wobec całkowitego opanowania Alej Jerozolimskich przez Niemców i braku możliwości przedostawania się między Śródmieściem Północnym a Południowym, rozpoczyna się budowa płytkiego tunelu pomiędzy kamienicami nr 22 i nr 17. Powstaje powstańcza piosenka: Hymn Śródmieścia, której autorem jest Eugeniusz Żytomirski.

Na Ochocie trwa obrona w dwóch miejscach: na Kaliskiej oraz na Wawelskiej, szczególnie trudna sytuacja jest w Reducie Kaliskiej – tam żołnierze Józefa Zając-Nowakowskiego "Poboga" tracą jeden z wysuniętych przyczółków na Barskiej 5 i coraz rozpaczliwiej się bronią. Trwa pacyfikacja dzielnicy, między innymi na ulicy Filtrowej, gdzie ciężko ranny zostaje pisarz Karol Irzykowski.

Miejsca pamięciEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię