FANDOM

Powstanie warszawskie
dzień po dniu
Flaga PPP
lipiec
preludium
sierpień
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
wrzesień
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
październik
  1
2 po upadku

10 sierpnia 1944 roku brytyjskie radio po raz pierwszy wysłało ostrzeżenie pod adresem niemieckich zbrodniarzy w Warszawie, głosząc, że wszelkie wszystkie osoby nakazujące czyny niezgodne z prawem międzynarodowym zostaną odszukane i skazane. Nad Śródmieściem i Mokotowem pojawiają się niemieckie samoloty, zrzucające ulotki wzywające mieszkańców stolicy do opuszczenia miasta. Nocą pojawiają się brytyjskie samoloty, dokonujące zrzutów broni i amunicji zarówno dla miasta, jak i dla oddziałów zbierających się w Puszczy Kampinoskiej.

Na Woli powstańcy wciąż zacięcie bronią się wzdłuż ulicy Okopowej, w rejonie cmentarzy na Powązkach oraz ulicy Stawki. Kursujący po torach linii obwodowej pociąg pancerny wciąż ostrzeliwuje Stare Miasto.

W Śródmieściu i na Powiślu powstańcy umacniają swoje pozycje. Jednocześnie Niemcy permanentnie ostrzeliwują elektrownię "Powiśle", która nieprzerwanie dostarcza prąd dla walczącej Warszawy. W zachodnich rejonach żołnierze zgrupowania "Chrobry II" zdobywają zabudowania browaru Haberbuscha między Grzybowską a Krochmalną, obsadzając także ulice Grzybowską i Żelazną między Ciepłą a Wronią. Powstańcy ze zgrupowania "Krybar" umacniają się na ulicy Karowej i Kopernika, obsadzając zniszczony pałac Staszica. Tego rozpoczęto został stały kontakt między Śródmieściem a Starym Miastem dzięki kanałom i włazom przy Daniłowiczowskiej i Mazowieckiej.

Na Mokotowie i Żoliborzu walki nie przynoszą większych zmian.

Na Ochocie broni się już tylko jedna reduta przy ulicy Wawelskiej 60 – trwające tam prace nad przekopaniem się do systemu kanalizacyjnego kończą się tego dnia sukcesem, już wkrótce możliwa będzie ewakuacja Reduty do Śródmieścia. Jednocześnie trwa pacyfikacja dzielnicy przez oddziały RONA, szczególnie w opuszczonej uprzedniej nocy reducie na Kaliskiej.

Miejsca pamięciEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię