Wikia

Warszawikia

Powiśle

Dyskusja0
4509stron na Warszawikii
Disambig
Ten artykuł dotyczy osiedla i obszaru MSI. Zobacz też: Powiśle (strona ujednoznaczniająca).
536px-PL Warsaw powiśle location.svg

Powiśle na tle Śródmieścia wg MSI

Powiśle – osiedle oraz obszar Miejskiego Systemu Informacji położony w Śródmieściu, poniżej skarpy wiślanej, ograniczony od wschodu Wisłą, od południa wiaduktem wiaduktem linii średnicowej, od zachodu skarpą wiślaną, a od północy mostem Śląsko-Dąbrowskim. Jednakże Powiśle często rozumiane jest szerzej, jako cały śródmiejski obszar położony poniżej skarpy, a więc wraz z Solcem.

Powiśle ma także swoje logo w kształcie umieszczonego na fali napisu "PoWiśle", z hasłem: "Nad rzeką pomysłów". Logo zaprojektował Piotr Wojciechowski.[1]

HistoriaEdytuj

RynekMariensztacki

Rynek Mariensztacki pod koniec XIX wieku

Tereny Powiśla w najdawniejszych czasach nie stanowiły dobrego miejsca dla osadnictwa ze względu na podmokły teren oraz częste zalewanie przez Wisłę. W poprzek skarpy w ten teren spływały liczne potoki. Dlatego też najstarsze osadnictwo na terenie Powiśla rozwinęło się dopiero w XVIII wieku, kiedy to król Stanisław August Poniatowski założył jurydykę Mariensztat.

W XIX wieku Powiśle sukcesywnie rozrastało się, stając się dzielnicą zamieszkaną głównie przez biednych i niewykwalifikowanych robotników, bednarzy, piaskarzy, rybaków i kobiety lekkich obyczajów. Taki obraz tej części miasta jest dobrze przedstawiony w Lalce Bolesława Prusa. Rozwijał się także przemysł związany z transportem rzecznym, który w II połowie XIX wieku zaczął przenosić się na Wolę i Pragę, gdyż transport kolejowy był znacznie wygodniejszy i efektywniejszy od rzecznego.

Powiśle zostało znacznie zniszczone podczas powstania warszawskiego, szczególnie na początku września, kiedy to po upadku Starego Miasta główne niemieckie siły zostały skierowane właśnie do stłumienia walk na Powiślu. Na terenie dzielnicy walczyło zgrupowanie "Krybar". Zacięte walki trwały przede wszystkim o produkującą prąd dla powstańczej Warszawy elektrowni. Walki na Powiślu zakończyły się porażką 6 września 1944 roku.

Po wojnie osiedle częściowo odbudowano, częściowo przebudowano, stworzono także wiele terenów zielonych. Większe znaczenie Powiśle uzyskało jednak dopiero pod koniec XX wieku, kiedy wybudowano Nową Bibliotekę Uniwersytecką na Dobrej oraz w XXI wieku, kiedy powstał Most Świętokrzyski, Centrum Nauki Kopernik oraz stacja metra Centrum Nauko Kopernik (w budowie).

Najważniejsze obiektyEdytuj

BUW

Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego

Iksy Osiedle Torwar

Charakterystyczne 16-piętrowe wieżowce (tzw. iksy) Osiedla Torwar

Linki zewnętrzneEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Powiśle ma swoje logo. Zobacz jak wygląda, gazeta.pl, 18.12.2009

Obszary Śródmieścia wg Miejskiego Systemu Informacji

MuranówNowe MiastoPowiśleSolecStare MiastoŚródmieście PołudnioweŚródmieście PółnocneUjazdów

W sieci Wikii

Losuj Wikię