FANDOM

Potok Służewiecki (Przy Grobli, Arbuzowa)

Potok Służewiecki wzdłuż ul. Przy Grobli

Potok Służewiecki (okolice alei KEN)

Potok Służewiecki w pobliżu al. Komisji Edukacji Narodowej

Potok Służewiecki

Potok Służewiecki na Stegnach

Potok Służewiecki (dawniej Sadurka) – niewielki ciek wodny, potok, który płynie przez Ochotę, Włochy, Ursynów, Mokotów i Wilanów.

Potok bierze swoje źródła na Ochocie (ogródki działkowe przy Grójeckiej i Racławickiej), następnie płynie skanalizowany na południe pod ul. Radarową, płynie na Służewcu przez ogródki działkowe między ulicami Hynka a 17 Stycznia, dalej przez staw Sadurki, skanalizowany pod płytą Lotniska Chopina na Okęciu wypływa na powierzchnię w okolicy oczyszczalni ścieków ("krótszy" pas lotniska 11-29). Dalej płynie przez Mokotów, Ursynów i Wilanów, m.in. wzdłuż Doliny Służewieckiej, wpada do jeziora Wilanowskiego. Ze względu na zanieczyszczenie jest czasem nazywany Smródką.

Potok Służewiecki to pozostałość płynącej kiedyś z terenu Włoch rzeki Sadurki. W XII wieku nad potokiem rozpoczęło się osadnictwo, powstała wieś Służewo. W okresie powojennym w pobliżu powstało osiedle Służew nad Dolinką, na południe od niej puszczono ulicę Dolina Służewiecka. Potok jest współcześnie w pełni uregulowany, co paradoksalnie czyni go dużo niebezpieczniejszym. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów i głębokości doliny, w okresie silnym burz i opadów deszczu potok regularnie wylewa zalewając pobliskie obszary i wdzierając się do piwnic bloków Służewa nad Dolinką, często zalewa nawet pobliskie ulice. Podstawowym powodem wylewania potoku jest jego przeciążenie. Wraz z budową Służewa nad Dolinką pierwotnie naturalny potok został przekształcony w kanał odprowadzający ścieki, przede wszystkim nadmiar deszczówki. Niewielka rzeczka musi odprowadzać kilkakrotnie więcej wody, niż pierwotnie. Problem narasta wraz z urbanizacją okolicznych terenów.

Władze dzielnicy próbują rozwiązywać problem, czyszcząc koryto rzeki i kraty przepustowe, a nawet zabezpieczając brzegi workami z piaskiem. Póki co skuteczność tych działań jest ograniczona. W jednym z artykułów komentujących porażkę władz w walce z zagrożeniem powodziowym Potok Służewiecki został ironicznie nazwany najdzikszą rzeką Europy.

W 2013 roku zapowiedziano rewaloryzację jednego z zarośniętych stawów w rejonie ul. Rzymowskiego, zostanie on pogłębiony i wzmocniony, pośrodku powstaną trzy sztuczne wyspy z roślinnością szuwarową oraz fontanna, a od strony ul. Tarniny powstanie pomost. Prace miały zakończyć się do grudnia 2014 roku.

GaleriaEdytuj

Zobacz teżEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię