FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy pomnika. Zobacz też: Plac Czerwca 1976 roku.
Traktorzystow (Pomnik Czerwca 1976 roku)

Pomnik Robotników Czerwca 1976 roku

Pomnik Robotników Czerwca 1976 roku – pomnik odsłonięty 4 września 1981 roku, autorstwa Leszka Nadstawnego oraz pracowników Zakładów "Ursus". Znajduje się on przy ul. Traktorzystów i pl. Czerwca 1976 roku w Ursusie, obok urzędu dzielnicy i centrum handlowego Factory.

Tło historyczneEdytuj

Pomnik powstał na pięciolecie protestów 1976 roku, które miały miejsce po wprowadzonej przez PRL-owski rząd Piotra Jaroszewicza podwyżce cen (24 czerwca), przede wszystkim artykułów pierwszej potrzeby. Spowodowało to niezadowolenie społeczne, którego wynikiem były protesty (25 czerwca) w Radomiu, Ursusie czy Płocku, co doprowadziło do represji i aresztowań. Wówczas wielu pracowników pobliskich zakładów mechanicznych "Ursus" zostało aresztowanych bądź zwolnionych z pracy. Wydarzenia 1976 roku skutkowały nie tylko dalszymi protestami, rozwojem opozycji antyrządowej czy utworzeniem Ruchu Ochrony Praw Człowieka i Obywatela, ale także włączeniem "buntowniczego" miasta Ursus do Warszawy 1 sierpnia 1977 roku.

WyglądEdytuj

Traktorzystow (Pomnik Czerwca 1976 roku, napis)

Fragment wiersza Modlitwa J. Tuwima

Pomnik składa się piaskowcowego kamienia umieszczonego na granitowym postumencie oraz stojącego obok metalowego krzyża. Na kamieniu wyryta jest data protestów: Czerwiec 1976, natomiast na podstawie umieszczone są inskrypcja oraz trzy tablice pamiątkowe:

  • inskrypcja umieszczona z boku zawiera tekst wiersza "Modlitwa" Juliana Tuwima: a kiedy lud na nogi stanie / niechaj podniesie pięść żylasta / daj pracującym we władanie / plon pracy ich we wsi i miastach...
  • tablice pamiątkowa z napisem: Pamięci tych, którzy w czerwcu 1976 r. podnieśli robotniczy protest przeciw krzywdzie i nieprawości cierpiących, upokorzonych, prześladowanych ludzi dobrej woli, którzy stanęli w obronie robotników tworząc zręby polskiej Solidarności oraz W pięciolecie wydarzeń czerwcowych dla nauki i przestrogi pokoleń. Załoga ZM Ursus.
  • tablica pamiątkowa z napisem: 1 września 1980 roku grupa pracowników ZM Ursus założyła komisję fabryczną Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego. 4 września 1980 roku w tym miejscu przedstawiciel ZM Ursus i innych zakładów powołali region Mazowsze powstającej "Solidarności". W XXV rocznicę tych wydarzeń. Warszawa. 4 września 2005 roku.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię