FANDOM

Zabytek.png
nr w rej.
166
Pomnik Budowniczych Szosy Brzeskiej (Grochowska).JPG

Pomnik Pracy

Pomnik Budowniczych Szosy Brzeskiej (Grochowska, płaskorzeźby z przodu 1).JPG

Fragment pomnika

Pomnik Pracy (inaczej Obelisk Szosy Warszawsko-Brzeskiej, Obelisk Grochowski lub Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej) - to postawiony w 1825 roku obelisk drogowy na pamiątkę ukończenia (w 1823 r.) budowy traktu wiodącego z Warszawy do Brześcia. Drugi taki sam stoi w Terespolu pod Brześciem. Ten warszawski stoi przy ul. Grochowskiej między ul. Podskarbińską i ul. Siennicką. Podczas poszerzania ulicy Grochowskiej w latach 1962 - 1964 przesunięto pomnik na nowe miejsce. Na obelisku znajdują się odlane z żelaza płaskorzeźby autorstwa Pawła Malińskiego. Przedstawiają one z dużą dozą realizmu robotników i chłopów pracujących przy budowie drogi (temat nie spotykany jeszcze w malarstwie) oraz panoramy Warszawy, Siedlec i Brześcia. Na cokole i bokach obelisku są napisy po polsku i łacinie o zbudowaniu nakładem narodowym w 1823 roku drogi bitej z kamienia z Warszawy do Brześcia długiej 178 staj. Były jeszcze na pomniku dwa medaliony z czasów Królestwa Polskiego, ale usunięto je w 1918 roku, ponieważ przedstawiały carskiego orła z dwiema głowami, a na jego piersiach był orzeł polski. Obelisk miał boki ciemnobrązowe, płaskorzeźby zaś kolor złoty. Wysokość wynosi około 14 metrów.

CiekawostkiEdytuj

  • Z okazji odsłonięcia pomnika spisano specjalny dokument, który potem wręczono Stanisławowi Staszicowi w celu włączenia go do zbiorów Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Podpisany przez 27 osób, zawierał także podpisy zwykłych robotników. Ponieważ nie potrafili pisać, poświadczyli obecność krzyżykami przy swoich nazwiskach.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię