FANDOM

Pomnik Ignacego Jana Paderewskiego

Pomnik Ignacego Jana Padarewskiego

PPaderewskiego bok

Pomnik widziany z prawej strony od wejścia głównego

PPaderewskiego zblizenie

Zbliżenie

PPaderewskiego podstawa

Napis na podstawie pomnika

Pomnik Ignacego Jana Paderewskiego stoi naprzeciwko wejścia głównego (od strony Alei Ujazdowskich) do Parku Ujazdowskiego. Autorem rzeźby jest Michał Kamieński.

HistoriaEdytuj

Inicjatywa postawienia pomnika Ignacemu J. Paderewskiemu sięga 1937 roku. Miał on stanąć w parku jego imienia (dziś Skaryszewskim). Wśród osób starających się o to byli m.in. cukiernik Jan Wedel i ówczesny dyrektor cmentarza bródnowskiego Władysław Gajkowski.

Projekt został wykonany przez Michała Kamieńskiego, a odlew w Odlewni Metali Półszlachetnych przy ulicy Solec 83. Odsłonięcie zaplanowano na wrzesień 1939 roku, jednak z powodu wybuchu II wojny światowej do tego nie doszło.

Pomnik miał zostać przetopiony, jednak właściciele odlewni podzielili go na części i zakopali je na terenie przedsiębiorstwa. W 1942 r. na wozie z sianem, przetransportowano rzeźbę na Cmentarz Bródnowski, gdzie najpierw w szopie, a później w garażu przetrwała do końca wojny.

Po wojnie pomnikiem zajął się na jakiś czas jeden z inicjatorów jego postawienia Władysław Gajkowski, przenosząc go na posesję swojego zięcia. W 1956 pomnik przeniesiono do podziemi Muzeum Historycznego m. st. Warszawy, a później na ul. Hożą 55 do dawnej Odlewni Braci Łopieńskich. Tam została odświeżona, ale na jej ekspozycję trzeba było jeszcze zaczekać. W 1977 stanęła tymczasowo na wewnętrznym dziedzińcu Muzeum Narodowego. Wreszcie wybrano okolice Pałacu Ostrogskich i ówczesnej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej przy ul. Okólnik i 16 września 1978 dokonano tam uroczystego odsłonięcia.

W 1985 zdecydowano się przestawić pomnik do Parku Ujazdowskiego na jego obecne miejsce. W parku Skaryszewskim, do którego był pierwotnie przeznaczony, stanęło ostatecznie jedynie popiersie.

WyglądEdytuj

Pomnik jest odlany z brązu i umieszczony na niewielkim cokole przedstawia zamyślonego artystę siedzącego w fotelu, ze złożonymi na kolanach rękami. Całość mierzy około 2,5 metra. Napisy na pomniku:

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię