FANDOM

Getto pomnik.jpeg

Pomnik Bohaterów Getta

Pomnik Bohaterów Getta z wieńcem Baracka Obamy.JPG

Płaskorzeźba Walka

Pomnik Bohaterów Getta (tył).JPG

Płaskorzeźba z tyłu pomnika

Kamień przy Pomniku Bohaterów Getta upamiętniający Żegotę.JPG

Kamień upamiętniający Żegotę

Pomnik Bohaterów Getta – pomnik przy ulicy Zamenhofa na Muranowie, który upamiętnia bohaterów powstania w getcie warszawskim. Lokalizacja pomnika związana jest w tym, że w tej okolicy w czasie powstania toczyły się najcięższe walki. Otoczenie pomnika jest czasem zwane placem Bohaterów Getta.

Jedenastometrowy pomnik jest dziełem Natana Rapaporta według projektu Marka Suzina, odsłonięto go obok wcześniejszego pomnika 19 kwietnia 1948 roku, w piątą rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Pomnik powstał w Paryżu, tam też go odlano w odlewni Malakoff (ponieważ tam mieszkał po wojnie Rapaport), a całość obłożono labradorytem skandynawskim – jedna z wersji jego pochodzenia mówi o Szwecji, skąd Adolf Hitler zlecił przywieźć kamień na budowę pomników zwycięstwa w każdej z podbitych stolic Europy. Taki kamień trafił też do Warszawy, lecz pomnik nigdy nie powstał. Wykorzystano go po wojnie na budowę właśnie tego pomnika. Dnia 7 grudnia 1970 na schodach pomnika przykląkł ówczesny kanclerz RFN Willy Brandt, by tym samym wyrazić żal za krzywdy wyrządzone przez naród niemiecki narodowi żydowski. W 1997 i 2011 roku pomnik został odremontowany.

Od zachodniej strony, u dołu monumentu znajduje się napis w trzech językach: polskim, jidysz i hebrajskim: Naród żydowski – swoim bojownikom i męczennikom, a na górze umieszczona jest wykonana z brązu płaskorzeźba Walka, pośrodku której umiejscowiony jest Mordechaj Anielewicz. Z tyłu pomnika, od strony ulicy Zamenhofa, znajduje się płaskorzeźba Pochód na zagładę (lub Pochód na śmierć) obrazująca drogę do Treblinki. Widać nań tylko Żydów, z tyłu majaczą jedynie niemieckie hełmy. Wszystkie postacie kierują się w jednym kierunku, tylko jedno z dzieci rozgląda się widząc zapewne zieleń, której w getcie nie było prawie w ogóle. Na cokole pomnika znajdują się również stylizowane menory.

Obok pomnika znajdują się także kamienie pamiątkowe Szlaku Walki i Męczeństwa Żydów oraz kamień upamiętniający Żegotę. W 2012 roku otoczenie pomnika wraz ze skwerem zostało zmodernizowane – wyremontowano chodniki, ustawiono nowe ławki i kosze, nasadzono zieleń. Naprzeciwko pomnika powstaje Muzeum Historii Żydów Polskich.

CiekawostkiEdytuj

  • Kopia pomnika znajduje się w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie. Na izraelskiej kopii warszawskiego monumentu kobieta przedstawiona nad prawym ramieniem Mordechaja Anielewicza na płaskorzeźbie Walka ma zasłoniętą pierś.

W sieci Wikii

Losuj Wikię