FANDOM

Plac Wileński
Nowa Praga
Praga Północ
Plac Wileński (Targowa)
Plac Wileński
Okres powstania: 2001 rok
(nadanie nazwy)
Zakres numerów: brak numerów
Pobliski zespół przystankowy: Dworzec Wileński
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Plac Wileński leży na Pradze Północ w rejonie Nowa Praga. Od wschodu i zachodu ograniczony jest dwiema jezdniami ulicy Targowej, a od południa aleją Solidarności. Nazwa dotyczy Wilna, miasta na Litwie, ale pochodzi od okolicznych Dworca Wileńskiego i ulicy Wileńskiej.

Samo miejsce istnieje od czasów funkcjonowania w okolicy Dworca Petersburskiego, a możliwe, że jeszcze wcześniej. Jednak formalną nazwę Plac Wileński przyznano w 2001 roku. W 1945 roku stanął tam Pomnik Polsko-Radzieckiego Braterstwa Broni, zdemontowany w listopadzie 2011 roku w związku z budową centralnego odcinka II linii metra, przekazano go do renowacji. Obecnie na placu znajduje się także tramwajowy przystanek Dworzec Wileński.

W latach 2011-2015, w związku z budową stacji metra Dworzec Wileński, plac był niemal całkowicie wyłączony z ruchu, w ramach prac powstały nowe przystanki dla tramwajów i autobusów, po protestach mieszkańców przywrócono naziemne przejście dla pieszych w miejscu planowanych przejść podziemnych, przygotowano też cokół pod przesunięty pomnik Polsko-Radzieckiego Braterstwa Broni, który jednak nie powróci na plac. Utworzony zostanie także niewielki skwer przed cerkwią.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię