Fandom

Warszawikia

Plac Unii Lubelskiej

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Unii Lubelskiej.
Zabytek.png
nr w rej.
605
Plac Unii Lubelskiej
Śródmieście Południowe
Śródmieście
Plac Unii Lubelskiej.JPG
Plac Unii Lubelskiej
Okres powstania: lata 70. XVIII wieku
Zakres numerów: 1-2
Pobliski zespół przystankowy: Plac Unii Lubelskiej
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Plac Unii Lubelskiej (dawniej też plac Mokotowski, rondo Keksholmskie) – to plac w formie ronda położony w Śródmieściu Południowym w dzielnicy Śródmieście, w pobliżu granicy z Mokotowem. Plac powstał jako część Osi Stanisławowskiej, dziś zbiegają się na nim (zgodnie z ruchem wskazówek zegara): Marszałkowska, al. Szucha, Bagatela, Klonowa, Puławska, Boya-Żeleńskiego oraz ulica Polna.

HistoriaEdytuj

Plac Unii Lubelskiej (widok z nr 2).JPG

Plac Unii Lubelskiej widziany z wieżowca "Plac Unii"

Plac w tym miejscu ukształtował się w latach 70. XVIII wieku w związku z utworzeniem z inicjatywy króla polskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego tzw. Osi Stanisławowskiej z Drogą Królewską wiodącą z Zamku Ujazdowskiego na pola elekcyjne na Woli oraz z szeregiem gwiaździstych placów połączonych ze sobą drogami. Ten plac, zwany placem Mokotowskim, znalazł się tuż przy samych Okopach Lubomirskiego, będących wyznacznikiem granicy miasta. Dlatego też tutaj w latach 1816-1818 powstały zaprojektowane przez Jakuba Kubickiego Rogatki mokotowskie. W 1822 roku został wybrukowany. W 1875 roku nazwę placu zmieniono na rondo Keksholmskie – w bezpośrednim sąsiedztwie stacjonował rosyjski Lejb-Gwardyjski Pułk Keksholmski. Nazwa ta zachowała się do 1919 roku, kiedy to wprowadzono obecną.

Tereny te znajdowały się na peryferiach miasta, dlatego długo nie zostały zabudowane – wzrost zainteresowania nimi miał miejsce dopiero na początku XX wieku – wówczas przy placu powstały wielopiętrowe kamienice: Kacperskich czy przy Bagateli nr 14 i nr 15. W 1894 roku stąd zaczęła kursować kolejka wilanowska, w 1898 kolejka grójecka (kursowały na plac do 1935 roku), a w 1908 zaczęły tu dojeżdżać elektryczne tramwaje (konne kursowały od 1886 roku). 11 listopada 1932 roku na placu ustawiono Pomnik Lotnika, dzieło Edwarda Wittiga. Pomnik został zniszczony przez Niemców w 1944 roku (jego cokół stał tu jeszcze kilka lat po wojnie), po wojnie odtworzono go u zbiegu Żwirki i Wigury i Wawelskiej. Podczas II wojny światowej plac znalazł się w zasięgu dzielnicy niemieckiej, dzięki czemu jego zabudowa dobrze przetrwała wojnę. Zmianie uległa jedynie jego nazwa, od 30 lipca 1943 roku do 17 stycznia 1945 roku nazywał się on Lubliner Platz (plac Lubelski). W 1964 roku plac został przebudowany[1].

Współczesna nazwa placu nawiązuje do Unii Lubelskiej – zawartego 1 lipca 1569 roku związku pomiędzy Koroną Polską a Wielkim Księstwem Litewskim, które zakończyło się utworzeniem Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

CiekawostkiEdytuj

Unii Lubelskiej plac.jpg

Zabytkowy słup ogłoszeniowy przy placu

  • Na placu, przed kamienicą o adresie Bagatela 15 znajduje się zabytkowy słup ogłoszeniowy z 1894 roku, najstarszy oraz jedyny taki w Warszawie. W 2002 roku przeszedł gruntowną renowację. Urzędnicy chcieli go w grudniu 2008 przenieść na Krakowskie Przedmieście, jednak mieszkańcy sprzeciwili się temu w pikiecie.
  • W okresie międzywojennym plac pełnił funkcję pętli tramwajowej, a pośrodku znajdował się zieleniec otoczony secesyjną kratą z drewnianą budką poczekalni. Ten stan zmieniło dopiero ustawienie pomnika Lotnika.
  • Plany budowy metra z okresu międzywojennego zakładały budowę na placu stacji metra będących stykiem trzech linii, w tym jednej głównej północ-południe.
  • Plac, ze względu na skomplikowany układ jezdni, był częstym miejscem egzaminów na prawo jazdy. Podczas jazdy Puławską egzaminator przed placem prosił o "zawrócenie na najbliższym skrzyżowaniu". Tutaj taki manewr jest możliwy tylko przy zignorowaniu poziomego oznaczenia "skręt w lewo" i ciągłym trzymaniu się prawego pasa.
  • Do 2006 roku przy placu stał budynek Supersamu (Puławska 2) – został on rozebrany, a w jego miejscu powstanie biurowiec ([1]) projektu Stefana Kuryłowicza.
  • Teren zielony w południowo-wschodniej części placu w czerwcu 2012 roku otrzymał nazwę skwer Jacka Kaczmarskiego.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Kalendarium zmian w komunikacji miejskiej – rok 1964, trasbus.com, dostęp: 13.07.2010

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię