Wikia

Warszawikia

Plac Szembeka

Dyskusja1
4558stron na Warszawikii
Disambig
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Szembeka.
Plac Piotra Szembeka
Grochów, Gocławek
Praga Południe
PNSM kosciol
Kościół na Placu Piotra Szembeka
Okres powstania: 1919 rok
Zakres numerów: 1-8
Pobliski zespół przystankowy: Plac Szembeka
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Plac Piotra Szembeka leży na granicy obszarów Grochów i Gocławek w dzielnicy Praga Południe. Znajduje się u zbiegu ulic Zamienieckiej, Grochowskiej, Kordeckiego, Zaliwskiego, Chłopickiego oraz Sztuki. Patronem placu jest Piotr Szembek, generał dywizji wojsk polskich w 1831 roku.

Plac został wytyczony w 1919 roku. Otoczony został niewielkimi kamienicami, a w centralnym miejscu stanął w 1924 roku drewniany kościół parafii Najczystszego Serca Maryi Panny. Dziesięć lat później zdecydowano się na budowę kościoła murowanego, który ukończono dopiero po wojnie.

W PRL-u po zachodniej stronie placu stanęły współczesne budynki. W latach 2011-2012 plac został przebudowany i zmodernizowany za 22 miliony złotych – zamontowane zostało nowe oświetlenie w postaci lampionów oraz ławki, wzbogacono zieleń, popękane płyty chodnikowe wymienione na granitowe, uruchomiono także podświetlane fontanny. W przyszłości ma na nim stanąć również pomnik Piotra Szembeka – jego projekt autorstwa Czesława Dźwigaja zaprezentowano w maju 2013 roku.

CiekawostkiEdytuj

OtoczenieEdytuj

Na placu Szembeka znajdują się:

Obok placu, przy ul. Zamienieckiej znajduje się także Centrum Handlowe Szembeka, przy którym znajduje się nielegalne targowisko, które ma zostać zastąpione nowym skrzydłem centrum handlowego.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię