FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Niemena.
Plac Niemena
Sady Żoliborskie
Żoliborz
Niemena (plac)
Plac Niemena (2016)
Okres powstania: początek XXI wieku
Zakres numerów: 1
Pobliski zespół przystankowy: Plac Niemena oraz Duchnicka
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

52° 15.385' N 20° 58.031' E

Plac Czesława Niemena – plac, który znajduje się na Żoliborzu Artystycznym, w pobliżu ul. Powązkowskiej, naprzeciwko planowanego przedłużenia ul. Rydygiera. Kończy się skrzyżowaniem, na którym rozchodzą się ulice Kaliny Jędrusik oraz Stanisława Dygata. W pobliżu znajduje się przystanek autobusowy należący do zespołu Plac Niemena.

Plac powstał w 2013 roku – był pierwszym elementem osiedla Żoliborz Artystyczny. Swoją nazwę otrzymał 6 listopada 2014 uchwałą miejską, która weszła w życie czternaście dni później[1].

Przed powstaniem placu funkcjonowały w jego miejscu zakłady przemysłowe, a przez środek dzisiejszego placu biegła bocznica.

WyglądEdytuj

Plac ogranicza blok przypisany do Powązkowskiej (nr 3), blok przypisany do placu (nr 1, do 2015 ul. Powązkowska 7A) oraz działka, na której w przyszłości powstanie osiedle – przy niej znajduje się fontanna, która należy do dewelopera Dom Development SA. Przez plac przechodzi droga dojazdowa do ul. Powązkowskiej, posiada po dwa pasy w każdym kierunku i kończy się sygnalizacją świetlną.

PatronEdytuj

Patronem placu jest Czesław Niemen, polski kompozytor i piosenkarz, mieszkaniec Żoliborza, autor takich przebojów jak „Dziwny jest ten świat”, „Pod Papugami” oraz „Czy mnie jeszcze pamiętasz?” z grupą Akwarele. W 1995 wydał album „Sen o Warszawie”, piosenka o tym samym tytule jest nieoficjalnym hymnem Legii Warszawa i jest śpiewana przed każdym meczem. Zmarł w 2004 w szpitalu onkologicznym na Ursynowie.

Przypisy Edytuj

  1. Uchwała nr XCIV/2454/2014 z 06-11-2014, Biuletyn Informacji Publicznej, dostęp: 2 sierpnia 2016