FANDOM

Plac Jacka Kuronia
Stary Żoliborz
Żoliborz
Słowackiego (nr 52-54)
pl. Jacka Kuronia
Okres powstania: okres międzywojenny
Zakres numerów: brak
Pobliski zespół przystankowy: Metro Marymont
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Plac Jacka Kuronia położony jest na Żoliborzu, u zbiegu ulic Słowackiego, Popiełuszki (d. Stołecznej), Potockiej, Gdańskiej i Kolektorskiej.

Obecną nazwę plac nosi od 18 października 2010 r., przedtem plac nie miał żadnej nazwy.

Przy placu znajduje się Szkoła Główna Służby Pożarniczej, ale ma adres od Słowackiego. W latach 20032012 w budynku pod adresem Gdańska 2 działała Księgarnia Sarmacka (z wejściem od placu), a od wczesnych lat 60. do 2007 roku na środku placu była zlokalizowana stacja benzynowa. W pobliżu placu znajdują się też Park Kaskada i Hala Marymoncka.

Plany na przyszłośćEdytuj

Żoliborski architekt i urbanista Andrzej Kiciński naszkicował wizję nowego węzła komunikacyjnego w rejonie placu, bez estakady łączącej ul. Popiełuszki z Marymoncką w stronę Bielan, którą planowano w PRL. Jego pomysłem był owalny plac z ruchem okrężnym ciągnący się od budynku Szkoły Głównej Służby Pożarniczej aż po pętlę tramwajową ,która mogłaby zostać zlikwidowana, bo tramwaje zawracałyby wewnątrz ronda.

Patron placuEdytuj

Patronem placu jest Jacek Kuroń – historyk i działacz społeczny, działacz opozycji w czasach PRL. Mieszkał przy ul. Mickiewicza, w wakacje 1953 r. prowadził półkolonie na terenie dziś nieistniejącego ogródka jordanowskiego, który był wówczas położony na południe od placu, tam gdzie dziś przebiega Stołeczna. W latach 50. był działaczem ZMP, twórcą harcerskiego Kręgu Walterowskiego, członkiem PZPR (w latach 19521953 i 19571964). Od lat 60. w opozycji, jeden z założycieli KOR i KSS KOR, wykładowca Towarzystwa Kursów Naukowych („latającego uniwersytetu”), w sierpniu 1980 doradca MKS w Gdańsku, internowany w czasie stanu wojennego, uczestnik obrad Okrągłego Stołu, poseł na Sejm III RP (19892001), dwukrotnie minister pracy i polityki socjalnej. W 1998 r. odznaczony Orderem Orła Białego.