Fandom

Warszawikia

Plac Inwalidów

5430 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: zespół przystankowy Plac Inwalidów.
Plac Inwalidów
Stary Żoliborz
Żoliborz
Inwalidów (plac).JPG
Plac Inwalidów
Okres powstania: 1923 rok
Zakres numerów: 3-10
Pobliski zespół przystankowy: Plac Inwalidów
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Plac Inwalidów - plac położony na Żoliborzu, u zbiegu ulic Mickiewicza, al. Wojska Polskiego i Czarnieckiego, utworzony w 1923 roku.

Plac ma kształt elipsy, której osią wielką jest biegnąca z północy na południe ulica Mickiewicza. Jest ona głównym ciągiem komunikacyjnym, ruch z pozostałych ulic kierowany jest na biegnącą wokół zieleńca, który tworzy wnętrze placu, ulicę jednokierunkową.

W latach 1863-64 w miejscu dzisiejszego placu wybudowano Fort Gieorgija, jeden z fortów Cytadeli. W 1923 roku, gdy powstawało osiedle Żoliborz, w miejscu fortu wytyczono plac Inwalidów, jako jeden z dwóch głównych (obok pl. Wilsona) placów dzielnicy. Stał on się wówczas również największym placem Warszawy. Okolice placu wkrótce zabudowała Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa.

Nazwa plac Inwalidów upamiętnia inwalidów wojennych I wojny światowej.

Przez plac Inwalidów biegnie trasa tramwajowa, linie zatrzymują się w zespole przystankowym Plac Inwalidów. W 1957 roku, w celu zaradzenia trudnościom w komunikacji między Żoliborzemem i Bielanami a resztą miasta zaplanowano i zatwierdzono w miejscu placu Centralną Żoliborską Tramwajowo-Autobusową Pętlę Przesiadkową - węzeł komunikacyjny, który byłby jednocześnie przystankiem początkowym dla linii autobusowych rozjeżdżających się dalej na północ (Marymont) i północny wschód (Bielany, Wawrzyszew i Wólka Węglowa), a nadto przystankiem przelotowym dla istniejących linii tramwajowych oraz końcowym dla planowanych szczytowych linii śródmiejskich i północnych peryferyjnych. Inwestycji z nieznanych przyczyn nigdy nie zrealizowano[1].

Najważniejsze obiektyEdytuj

Park Inwalidów park.jpg

Park w rejonie placu

CiekawostkiEdytuj

  • Na placu i w jego sąsiedztwie znajduje się kilka niemieckich schronów bojowych typu Ringstand 58c.
  • Pod placem biegnie podziemny XIX-wieczny tunel komunikacyjny pomiędzy dawnym fortem a Cytadelą.
  • W budynku hotelu oficerskiego znajdowało się przez wiele lat kino, przed wojną "Mars", po wojnie "Światowid".

PrzypisyEdytuj

  1. "W tamtych latach...", Daniel Nalazek, Skarpa Warszawska nr 6/2014

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię